Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Új kutatások a sebesség korlátozások területén ShLOW (Show me How sLOW)

Az OECD becslései alapján a gépjárművezetők 50%-a túllépi a megengedett sebességet. A sebességtúllépés pedig az egyik leggyakoribb balesethez vezető ok. Ez a tény arra sarkallja a szakembereket, hogy a közlekedésbiztonság növelése érdekében olyan hosszú távon is hatékony intézkedéseket dolgozzanak ki, melyekkel a megengedett sebesség betartására ösztönzi a gépjárművezetőket. 

Az erőfeszítések ellenére még mindig közel 100 ember veszíti életét nap mint nap Európa közútjain. A legveszélyeztetettebb korosztályt a 18-25 év közöttiek alkotják, akik számottevő vezetési tapasztalat hiányában még nem találkoztak az összes lehetséges veszélyes közlekedési szituációval. Szükséges a fiatalok szemléletformálása többek között azért is, mert ők kockázatvállaló magatartásuk miatt nagyobb arányban hajlamosak a sebesség túllépésére.

A gyorshajtás a közlekedésbiztonság mellett nagymértékű környezetterhelést is jelent. A legújabb kutatások szerint a CO2 kibocsátás csökkentésének az egyik leghatékonyabb módja a sebesség mérséklése. Ez alapján megállapítható, hogy a sebességcsökkentés a környezetvédelem egyik rendkívül költséghatékony, és nem utolsósorban rendkívül gyorsan népszerűvé tehető módja. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) és számos partnere eltökélt abban, hogy konkrét lépéseket tegyen a gyorshajtás ellen, egy biztonságosabb és fenntarthatóbb jövőért.

A gyorshajtás elleni küzdelem történhet a gyorshajtók szankcionálásával, vagy prevencióval, azaz közlekedésbiztonsági szemléletformálással, a sofőrök vezetési stílusának javításával. Kutatások bizonyítják, hogy hosszú távon eredményes hatást a biztonságos közlekedésre nevelési módszerek széleskörű alkalmazásával lehet elérni.

A ShLOW (Show me How sLOW, azaz mutasd meg, hogyan lehet lassabban) egy két éves futamidejű összeurópai projekt volt, amelyet a 7. Research Framework Program keretében az Európai Unió támogatott. A kutatást az ETSC koordinálta, együttműködve 10 európai ország 13 szervezetével. A kezdeményezéssel a fiatalokat arra ösztönözték, hogy helyi kampányokkal és konkrét cselekvésekkel próbálják meg csökkenteni a gyorshajtók számát a közúti közlekedésben, az ETSC és partnereinek támogatásával.

A ShLOW konzorcium egész Európában helyi egyetemeken tartott előadásokat a hallgatóknak a helyes sebesség megválasztásáról (speed management) és buzdította őket a csatlakozásra. A programra online lehetett jelentkezni, amely során 50 kiválasztott hallgatót meghívtak egy 1 hetes szakmai kurzusra Brüsszelbe.

A ShLOW tábort 2009. április 20-24. és május 4-8. között rendezték Brüsszelben. Mintegy 50 hallgató vett részt rajta, ahol a sebesség helyes megválasztásának témakörével kapcsolatban integrált képzésben vehettek részt. Az órákat meghívott külső szakmai előadók tartották (egyetemi oktatók, versenypiaci szereplők, civil szervezetek tagjai, rendőrök). A tábor lényege a tanuláson kívül a különböző szemléletek megvitatását és a tapasztalatok cseréjét is szolgálta, valamint azt, hogy újfajta megoldásokat is felvessenek a sebesség helyes megválasztásának témaköréből. A www.shlow.eu/shlow-camp/ oldalon elérhetőek a hallgatóknak tartott előadások anyagai.

A táborban megszerzett tudással hazatérve a hallgatók részt vettek a ShLOW versenyen, amelyben saját projektjüket helyi szinten kellett megvalósítani. Ehhez természetesen támogatást kaptak a konzorcium tagjaitól. A verseny végén kiválasztott legsikeresebb hallgatókat meghívták Brüsszelbe, ahol átvehették a kitüntetését a ShLOW díjátadó ünnepségen.

A ShLOW díjátadó ünnepséget 2010 február 23.-án tartották. Ez volt a projekt záróeseménye, mely során kiosztották a projekt kitüntetéseit. Harmadik helyezezést értek el a Malmöi Egyetem hallgatói: Petter Naef, Katarina Hedman, és Madelein Johansson. Ők a helyi posta 200 sofőrjének körében tartottak egy sebesség helyes megválasztására ösztönző kampányt. A második helyezett José López Sánchez, a Granadai Egyetem hallgatója lett, aki az Albox városi önkormányzatnál egy egyszerű, ámde annál hasznosabb közlekedésbiztonság fejlesztéséhez kapcsolódó projektet valósított meg a keskenyebb útburkolati jelek vastagabbra festésével. Végezetül pedig a győztes Per Wulf a Hannoveri Orvosi Egyetem hallgatója lett, aki Hannover városában egy kísérleti projektet indított be. Per Wulf speciális közúti jelzőkkel tudatta a sofőrökkel, hogy mennyivel biztonságosabb fékutat jelent a 30km/h sebesség megválasztása az 50km/h sebességnél az iskolák közelében. Mindegyik hallgató felmérést végzett a projektjeik bevezetése előtt és után, és mérhető sebességcsökkenésről tudtak beszámolni a megvalósult lépéseknek köszönhetően.

A résztvevők számára a következő lehetőségeket nyújtotta a ShLOW:

  • Az elméleti ismeretek gyakorlatban való alkalmazása egy közlekedési probléma megoldásának segítségével, ezáltal látható pozitív hatást elérve a hallgatók körében illetve a mindennapi életben.
  • Kapcsolatok kiépítése a helyi cégekkel és a közszféra szereplőivel, akik felelősek egy biztonságosabb környezet építéséért az adott országban. Emellett lehetőség nemzetközi szintű kapcsolatépítésre a brüsszeli látogatás során.
  • Utazási lehetőség, új emberek megismerése. Egy hét eltöltése azonos érdeklődésű hallgatókkal az Európai Unió 10 országából.

 

A közlekedésbiztonsági szakemberek számára a projekt kiemelkedő eredményeket hozott. A megvalósítás során a hallgatók által folytatott kampányok jóval szélesebb társadalmi rétegekhez is eljutottak, mint a szakemberek előadásai. A társadalmi párbeszéd segíthet abban, hogy az emberek átérezzék az egyéni felelősségüket, és hozzájáruljanak a közlekedésbiztonság javításához. Ezen felül a kezdeményezés a fiatalokra is nagy hatással volt, hogy olyan életutat válasszanak, amivel valamilyen módon hozzájárulhatnak egy biztonságos fenntartható jövő építésében.

További információ a projektről:

http://www.shlow.eu

Projektek, balesetmegelőzés