Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Fókuszban a gyermekbiztonság

A statisztikák szerint a magyarországi utakon ma a gyermekek döntő százaléka biztonságos gyermekülésben utazik a személygépjárművekben. Ez önmagában már jelentős javulást jelent a korábbiakhoz képest, ám a hatóságok célkitűzése, hogy a fennmaradó körülbelül tíz százalék esetében is használják a gyermekbiztonsági eszközöket. Ezt a szándékot segíti a 2014 márciusában megrendezésre kerülő „Biztonság hete” elnevezésű akció, amelynek keretében a közúti szereplők mellett ezúttal a gyermeküléseket forgalmazó kereskedéseket is ellenőrzik a szakemberek. Az akció során mintegy húszezer szórólap kerül kiosztásra, amelyben a gyermekbiztonsági rendszerek legfontosabb szabályaira és tudnivalóira hívja fel a figyelmet a hatóság.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság, a rendőrség és a közlekedési felügyelőségek 2014. március 10. és 14. között közös ellenőrzési akcióval kívánják elősegíteni a gyermekülésekre vonatkozó követelmények fokozott betartását. A „Biztonság hetének” alapvető célja, hogy a hatóságok felhívják figyelmet a járművek biztonsági rendszereinek fontosságára és a baleset-megelőzésben betöltött nélkülözhetetlen szerepükre. Az ellenőrök kiemelt figyelmet fordítanak a gyermekülésekre és a biztonsági övre vonatkozó szabályokra, illetve kiszűrik azokat a kereskedőket, akik nem megfelelő minőségű gyermeküléseket forgalmaznak, utóbbiak ugyanis egy baleset esetén nem nyújtanak megfelelő védelmet a gyermekek számára.


Az akciót bemutató sajtótájékoztatón Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a gyermekek biztonságát a szülőknek kell szavatolnia. „Az ellenőrzések elrendelésében az vezérelt bennünket, hogy a gyermekek passzív szereplői a közlekedési baleseteknek, vagyis önhibájukon kívül sérülnek meg, veszítik életüket. Biztonságukat a szülők, illetve a gépjárművezetők tudják szavatolni a közlekedésben, vagyis ezzel a kérdéssel még többet kell foglalkozni. Az NKH eltökélt abban, hogy a jövőben minél kevesebb gyermek sérüljön meg közlekedési balesetben.”

Óberling József r. ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke a statisztikai számok tükrében vitathatatlannak tartja az elért eredményeket, ám véleménye szerint addig, amíg akár egyetlen gyermek is közúti baleset áldozata lesz, a szakemberek nem lehetnek nyugodtak. A rendőrség főtanácsosa bemutatta, hogy amíg 1990-ben az összesen 107 gyermek életét követelő halálos közúti balesetből 47 gyermek személygépkocsiban, utasként vesztette életét, addig 2013-ban összesen 8 gyermek halt meg közlekedési balesetben, amelyből 5 gyermek gépkocsiban utazva szenvedett halálos sérülést. A javulásban a rendőrség és a hatóság mellett számtalan civil szervezet is szerepet vállalt. Az akciók, ellenőrzések és a szülői magatartásforma átalakulásának köszönhetően ma a gyermekek 83%-a biztonságos gyermekülésben utazik a személygépjárművekben, mintegy 7%-ukat felnőtt biztonsági öv védi. A következő időszak legfontosabb feladata a maradék 10% esetében is használják a biztonsági eszközöket.

Érsek István, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője, az NKH elnökhelyettese az ellenőrzési programot bemutatva elmondta, hogy az országos ellenőrzés a közutakon és az árusítóhelyeken egyaránt zajlik majd. Az ellenőrök a műszaki állapot, a légzsákok, a biztonsági övek ellenőrzése mellett a kereskedőknél azt is megvizsgálják, hogy az eladásra szánt gyermekülések rendelkeznek-e a jogszabálynak megfelelő jóváhagyással. A hatóság szakemberei az ellenőrzések során mintegy húszezer szórólapot osztanak ki az autósok számára, amelyből mindenki megismerheti a gyermekbiztonsági rendszerekre vonatkozó alapvető szabályokat és tudnivalókat, többek között azt is, hogy gyermekülés vásárlásakor mire kell ügyelni, illetve hogy más járműveken milyen szabályok vonatkoznak a gyermekek szállítására.

Az országos akciót március 10-én az M3-as gödöllői lehajtójánál kezdték meg.

Tudta Ön?

A testsúlya szerinti gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni gyermekét, ha három évesnél fiatalabb, vagy ha 150 cm-nél alacsonyabb (függetlenül attól, hogy hány éves a gyermek). Kivétel, ha gyermeke három évesnél idősebb és 135 cm-nél magasabb, illetve ha a gépkocsi hátsó ülésén utazik: ilyen esetben elegendő őt a felnőttek számára rendszeresített, az üléshez beszerelt biztonsági övvel rögzíteni (ügyeljünk azonban rá, hogy könnyen hátra tudjon dőlni, be tudja hajlítani a térdeit, a felső szíj a vállán, a nyaka és a karja közt fusson végig, az alsó pedig fedje a combjait).

Ha gyermekülés beszerelésére a gépkocsi nem alkalmas, akkor a gyermekbiztonsági rendszer használata mellőzhető, azonban ilyen járművel a harmadik életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb gyermek az első ülésen nem utazhat, a három évnél fiatalabb gyermek pedig egyáltalán nem szállítható benne!

Fontos tudni, hogy első üléshez csak akkor ültethető be menetiránnyal ellentétesen a gyermek, ha az üléshez légzsákot nem építettek be, vagy azt előzetesen kikapcsolták, a légzsák váratlan felfúvódása ugyanis a gyermek halálát is okozhatja.

Egy év alatti gyermek esetén javasolt a babahordozónak is használható gyermekülés, amely maximális védelmet nyújt számára.

Kattintson IDE a Nemzeti Közlekedési Hatóság „Gyermekbiztonság a közlekedésben” című teljes kiadványáért!

Projektek, balesetmegelőzés