![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ROSEE projekt pilot akcióinak költség-haszon elemzése
A ROSEE projekt célja, hogy a délkelet-európai térség úthálózatán hozzájáruljon a közlekedésbiztonság javulásához. A projekt a „Délkelet-európai Nemzetközi Együttműködési Program” finanszírozásában valósult meg.
6 ország képviseltette magát a konzorciumban az alábbi szervezetek személyében:
A fentiek értelmében tehát elmondható, hogy a ROSEE projektet célja a délkelet-európai térség közlekedésbiztonságának javítása. Az akciók egy része az infrastruktúrára fókuszált, hangsúlyozva a műszaki szakértelem jelentőségét a közigazgatásban, az úthálózat tervezése, támogatása és működtetése során. Az akciók másik része az emberi tényezőre fókuszál helyi szemléletformáló és ismeretterjesztő kampányok megvalósítása révén. A ROSEE a kiválasztott délkelet-európai régiókban helyi és nemzeti szinten támogatta a közlekedésbiztonsági területen tevékenykedő döntéshozókat és operatív szakembereket. A ROSEE projekt módszertana az alábbi pilléreken alapszik:
A projekt 6 fő tevékenységet foglalt magába:
Az elemzés módszere A költség-haszon elemzés (CBA) egy olyan szisztematikus módszer, ami egy projekt, egy beruházás vagy egy intézkedés hasznát és költségeit számolja ki és hasonlítja össze. A ROSEE projekt esetében a vizsgálatnak alapvetően két fő célja van: Meghatározni, hogy az elvégzett pilot feladatok költséghatékony módon kerültek-e megvalósításra, valamint, hogy lehetőséget biztosítsanak a különböző projektek összehasonlításához. Magában foglalja az egyes lehetőségek teljes várható költségének és a teljes várható hasznának az összehasonlítását, ezáltal láthatóvá válik, hogyan aránylanak egymáshoz hasznok és költségek. Közlekedésbiztonsági szempontból hasznok oldalán a balesetek, sérülések, halálesetek elkerülése a legfontosabb internalizálható tényező. Ez a tényező az életek megmentése mellett, egyben az elkerülhető külső költségeket is magába foglalja. A balesetek és sérülések jelentette költségek egzakt meghatározása meglehetősen összetett feladat, ezért ezeket a halálos, súlyos és könnyű sérülések becsült értékei alapján számítjuk. Ugyancsak nehéz meghatározni a speciális, korábban nem alkalmazott közlekedésbiztonsági intézkedések közlekedésbiztonsági hatását (pl. a közúti biztonsági felülvizsgálatot támogató szoftver hatását). Ezért a ROSEE projektben egy egyszerűsített módszer került alkalmazásra a közlekedésbiztonsági beavatkozások megtérülési arányának meghatározására. A ROSEE projekt speciális úttörő intézkedéseit korábbi közlekedésbiztonsági beavatkozások hatásaira fókuszáló kutatások eredményei és tapasztalatai alapján számítottuk (pl. RoseBud, SOL és SafetyNet projektek). A következő táblázat a ROSEE projekt során végrehajtott pilot intézkedések becsült haszon-költség hányadosát mutatja be. Ahhoz, hogy a becslés alapján hozható későbbi döntések minél hatékonyabbak legyenek, célszerű a költség-haszon hányados várható érték intervallumának az alsó tartományát feltételezni.
Jelen pilot projektek eredményeire támaszkodva látható, hogy az infrastrukturális beavatkozások megtérülési rátája multiplikálódhat, összehasonlítva más beavatkozásokkal, melyek az úthasználókra és a gépjárművekre irányul. Jó példa erre a University of Brescia, Department of Civil, architectural, land and environmental engineering által végrehajtott beavatkozás:
Az intézkedés magas megtérülési rátájának oka lehet az, hogy a beavatkozás közvetlenül képes csökkenteni a baleseti sérülések súlyosságát. A fentiek ismeretében is kijelenthetjük azonban, hogy egy jól megalapozott kampány, amely fókuszában a célcsoport, ill. annak igényei állnak, elérhet olyan megtérülési rátát, amelyet az infrastrukturális beavatkozások elérnek. Az elemzett pilot tevékenységekre nézve azt láthatjuk, hogy a kampányok hatékonysága elérheti akár az infrastrukturális beavatkozások megtérülési rátáját. Jó példa erre az Association EU CONCEPTS R&D és a KTI Közlekedéstudományi Intézet kampány tevékenysége:
Összefoglalásként elmondható, hogy a ROSEE projekt során megvalósult úttörő közlekedésbiztonsági intézkedések megtérülési rátája 0,65-32 között mozog, amely arány egész széles sávot fed le. A beavatkozások láthatóan jól teljesítettek, alkalmazásuk legjobb gyakorlatként más országokban is indokolt, azonban a döntéshozók számára ajánlott az említett elemzések komplex áttekintése ahhoz, hogy a beavatkozások korlátait és előnyeit jobban megismerjék. Az elemzések az alábbi weboldalon érhetőek el: http://rosee-project.eu/
A ROSEE projekt az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásával a „South East Europe Territorial Cooperation Programme 2007-2013” keretében valósul meg. The content provided reflects the author’s views and the SEE Program is not liable for any use that may be made of the information contained therein. Szerzők: Dr. Török Árpád, KTI Közlekedéstudományi Intézet, Közlekedésbiztonsági Központ, központvezető helyettes, Barna Éva, KTI Közlekedéstudományi Intézet, Közlekedésbiztonsági Központ, tudományos munkatárs Biró Angelika, KTI Közlekedéstudományi Intézet, Közlekedésbiztonsági Központ, projekt koordinátor Projektek, balesetmegelőzés
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|