Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
EU kutatások a dolgozók baleset-megelőzésének elősegítésére

A PRAISE Projekt bemutatása

Becslések szerint Európában tízből hat halálos munkahelyi baleset egy közúti baleset következménye. Az Eurogip adatai magukba foglalják a munkába járás, illetve a munkavégzés közben elszenvedett baleseteket is. Az utak használata szerves részét képezi a dolgozók mindennapjainak, éppen ezért elfogadhatatlan, hogy egy ilyen „hétköznapi rutincselekvés” ilyen mértékű sérüléses, vagy akár halálos kockázattal járjon. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2009-ben indította el PRAISE nevű projektjét, amelynek célja a nemzetközi jó gyakorlatok és példák összegyűjtése, rendszerezése, és a munkáltatókhoz való eljuttatása, elősegítve ezzel a munkába járás során, illetve a munkavégzés közben történt közúti balesetek számának csökkentését.

A PRAISE projekt célkitűzései:

  1. A munkavégzéssel összefüggő közlekedés biztonságának mobilitás menedzsment szemléletű fejlesztése, szakmai tapasztalatok átadása a munkáltatók számára.
  2. A munkavégzéssel összefüggő közlekedésbiztonsági előírások szigorítása az Európai Unió tagállamaiban.
  3. Érdekképviseleti feladatok elvégzése Európai Uniós szinten. A munkavégzéssel összefüggő közlekedésbiztonsági politika egyike azon közúti közlekedési politikáknak, ahol a döntéshozók figyelmének felkeltése, szerepük meghatározása és bevonásuk szükséges.
  4. Folyamatos kommunikációs tevékenység azzal kapcsolatban, hogy a munkavégzéssel összefüggő közlekedésbiztonság magába foglalja nemcsak a munkavégzés során, hanem a munkába járás alatti közlekedésbiztonságot is.

 

Publikációk és események:

Az ETSC minden évben három tematikus tanulmányt készít el és publikál, amelyek különböző részeit fedik le a munkához kapcsolódó közlekedés biztonságnak. Jelenleg a projekt honlapján öt tanulmány érhető el:

  1. Hogyan javíthatják a gépjárműbe szerelt biztonsági rendszerek a közúti forgalom biztonságát a munkavégzés során? (2009. szeptember)
  2. A megfelelő közúti biztonság: a kockázat elemzéstől a képzésekig (2010. február)
  3. Egészséges vezetés (2010. május)
  4. Biztonságosabb munkába járás (2010. november)
  5. A zavaró körülmények csökkentése vezetés közben (2010. december)

 

Az első tematikus tanulmány rávilágít arra, hogy a probléma minden szervezetnél más és más. Éppen ezért szükséges egy kockázatelemzés[1] elvégzése, mely kiindulási alapot biztosít a céges akciótervek kidolgozásához. Az akcióterv szerves részét képezik általában a gépjárműbe szerelhető biztonsági megoldások, melyekre a tanulmány koncentrál. A kockázatelemzés nem csak a kockázatok természetét, hanem azok nagyságát is vizsgálja, így segíti a megfelelő intézkedés kiválasztását. Miután a kockázatok természetével és nagyságával összhangban a munkáltató kiválasztotta a lehetséges intézkedéseket, természetesen meg kell vizsgálnia a beruházás anyagi megvalósíthatóságát. Amennyiben azonban új biztonsági berendezések beszerzése mellett dönt, ennek magyarázatát célszerű megosztani az alkalmazottakkal is, így elősegítve a közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését.

A második tanulmány bemutatja, hogyan képes a megfelelően elvégzett kockázatelemzés és tréning fejleszteni a munkavállalók közlekedésbiztonságát. A tanulmány célja, hogy széles körben használható legyen: az iskola buszokat üzemeltető hatóságoktól kezdve a két személygépkocsival rendelkező fuvarozó vállalkozásokon keresztül a nagy nemzetközi cégekig. Látóköre kiterjed nem csak a hagyományos értelemben vett céges járműparkra, hanem az ún. vegyes használatú járművekre is (azon saját tulajdonú járművek melyeket munka céljára használnak).

A harmadik dokumentum a vezetők fizikális és mentális egészségére koncentrál. Megállapításai alapján a vezetés megerőltető feladat, és a balesetek kockázata növekszik amennyiben a vezető mentális vagy fizikális állapota nem megfelelő a vezetéshez. Az első részben a munkahelyi egészségfejlesztés kerül bemutatásra általánosságban. A második részben a szerzők három kiemelt részre koncentrálnak úgymint: álmosság, alkoholos befolyásoltság, valamint illegális drogok és gyógyszerek. A munkaanyag áttekinti a vonatkozó hatályos jogszabályokat, továbbá bemutat néhány kezdeményezést és esettanulmányt, valamint megismerkedhetünk az Európai Uniónak a munkáltatóknak kidolgozott főbb ajánlásokkal.

A negyedik anyag célja annak bemutatása, miként lehet csökkenteni az ingázással járó közlekedési kockázatokat. Áttekinti a vonatkozó statisztikákat és jogi szabályozórendszert. Bemutatja a különböző utazási tervek készítésének lehetőségeit és az ezzel kapcsolatos javaslatokat.

Az ötödik tanulmány betekintést nyújt a munkáltatóknak abba, hogyan kerülhetik el a különböző elektronikus eszközökhöz következtében bekövetkező figyelemelterelődést vezetés közben. Mivel a járművek egyre jobban mozgó irodákhoz vállnak hasonlatossá, a munkavállalók szívesen intézik feladataikat vezetés közben – telefonálnak, SMS-t írnak, olvassák e-mail-jeiket – ezzel semmibe véve az ezzel járó jelentősen megnövekedett baleseti kockázatokat. A tanulmány célja, hogy hozzáférhető információkat nyújtson a tagállamokban jelenleg hatályban lévő ezekkel kapcsolatos intézkedésről.

A tematikus tanulmányok illusztráláshoz az ETSC készít továbbá esettanulmányokat is. Jelenleg öt ilyen esettanulmány található a honlapon:

  1. Interjú a DB Schenker fuvarozó céggel a következő témákról (2009. október)
    1. közlekedésbiztonsági menedzsment a cégnél
    2. alkohollal kapcsolatos kérdések
    3. sebességgel kapcsolatos kérdések
    4. biztonsággi övvel kapcsolatos kérdések
  2. Interjú Peter Larner-el a Suckling Transport ügyvezető igazgatójával a következő témákról (2010. február)
    1. közlekedés biztonsági menedzsment a cégnél
    2. a sofőrök képzésének részletei
  3. Interjú Benny Nielsen-el a Fredsø Vognmandsforretning nevű cég fuvarozójával a következő témákról (2010 június)
    1. közlekedésbiztonsági menedzsment a cégnél
    2. kérdések és válaszok az alkohollal és az „alcolock” berendezéssel kapcsolatban
  4. Interjú Steve Connolly-val a Transport for London (TfL) közlekedés biztonsági részlegének dolgozójával a következő témákról (2010. november)
    1. közlekedés biztonsági menedzsment a cégnél
    2. munkába járás a cégnél
    3. a TfL és a motorizált kétkerekű járművek biztonságának kapcsolata
  5. Interjú John Klee-vel a 3M vállalati kommunikációs managerével a következő témákról (201.1 január)
    1. a cég közúti biztonsági politikája általánosságban
    2.  a cég mobilhasználati politikája

Minden évben az ETSC által megrendezésre kerül egy nemzetközi konferencia és két szeminárium. Ezek a rendezvények lehetőséget biztosítanak a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakembereknek és a különböző döntéshozóknak, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és tudásukat. Eddig három nemzetközi és kilenc nemzeti rendezvény került megrendezése.

 

A PRAISE díj:

A projekt része egy verseny is, amelyet azon vállalatok között hirdetnek meg, akik kiemelkedően kezelik a munkahelyi közlekedésbiztonságot. Az ETSC által felállított zsűri a beérkezett pályaműveket különböző szempontok alapján vizsgálja, például a mennyiben támasztható alá a fejlődés, innováció és az erőfeszítés nagysága. A díjat minden évben a nemzetközi konferencia keretében adják át. Az utolsó évben a díj nyertese a British Telecom volt.

Ebben az évben a zsűri döntésének értelmében a két kategóriában lehetett nevezni, megkülönböztették a kis – és középvállalkozásokat, valamint a nagyvállalatokat.

 

További információk:

PRAISE projekt honlapja: http://www.etsc.eu/PRAISE.php

A tanulmányok letölthetők: http://www.etsc.eu/PRAISE-publications.php



[1] Kötelezően elvégzendő a következő Európai Uniós irányelv értelmében: Council Directive 89/391/EEC of 12 June 1989 on the introduction of measures to encourage improvements in the safety and health of workers at work.

Projektek, balesetmegelőzés