EU kutatások a dolgozók baleset-megelőzésének elősegítésére
A PRAISE Projekt bemutatása Becslések szerint Európában tízből hat halálos munkahelyi baleset egy közúti baleset következménye. Az Eurogip adatai magukba foglalják a munkába járás, illetve a munkavégzés közben elszenvedett baleseteket is. Az utak használata szerves részét képezi a dolgozók mindennapjainak, éppen ezért elfogadhatatlan, hogy egy ilyen „hétköznapi rutincselekvés” ilyen mértékű sérüléses, vagy akár halálos kockázattal járjon. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2009-ben indította el PRAISE nevű projektjét, amelynek célja a nemzetközi jó gyakorlatok és példák összegyűjtése, rendszerezése, és a munkáltatókhoz való eljuttatása, elősegítve ezzel a munkába járás során, illetve a munkavégzés közben történt közúti balesetek számának csökkentését. A PRAISE projekt célkitűzései:
Publikációk és események: Az ETSC minden évben három tematikus tanulmányt készít el és publikál, amelyek különböző részeit fedik le a munkához kapcsolódó közlekedés biztonságnak. Jelenleg a projekt honlapján öt tanulmány érhető el:
Az első tematikus tanulmány rávilágít arra, hogy a probléma minden szervezetnél más és más. Éppen ezért szükséges egy kockázatelemzés[1] elvégzése, mely kiindulási alapot biztosít a céges akciótervek kidolgozásához. Az akcióterv szerves részét képezik általában a gépjárműbe szerelhető biztonsági megoldások, melyekre a tanulmány koncentrál. A kockázatelemzés nem csak a kockázatok természetét, hanem azok nagyságát is vizsgálja, így segíti a megfelelő intézkedés kiválasztását. Miután a kockázatok természetével és nagyságával összhangban a munkáltató kiválasztotta a lehetséges intézkedéseket, természetesen meg kell vizsgálnia a beruházás anyagi megvalósíthatóságát. Amennyiben azonban új biztonsági berendezések beszerzése mellett dönt, ennek magyarázatát célszerű megosztani az alkalmazottakkal is, így elősegítve a közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését. A második tanulmány bemutatja, hogyan képes a megfelelően elvégzett kockázatelemzés és tréning fejleszteni a munkavállalók közlekedésbiztonságát. A tanulmány célja, hogy széles körben használható legyen: az iskola buszokat üzemeltető hatóságoktól kezdve a két személygépkocsival rendelkező fuvarozó vállalkozásokon keresztül a nagy nemzetközi cégekig. Látóköre kiterjed nem csak a hagyományos értelemben vett céges járműparkra, hanem az ún. vegyes használatú járművekre is (azon saját tulajdonú járművek melyeket munka céljára használnak). A harmadik dokumentum a vezetők fizikális és mentális egészségére koncentrál. Megállapításai alapján a vezetés megerőltető feladat, és a balesetek kockázata növekszik amennyiben a vezető mentális vagy fizikális állapota nem megfelelő a vezetéshez. Az első részben a munkahelyi egészségfejlesztés kerül bemutatásra általánosságban. A második részben a szerzők három kiemelt részre koncentrálnak úgymint: álmosság, alkoholos befolyásoltság, valamint illegális drogok és gyógyszerek. A munkaanyag áttekinti a vonatkozó hatályos jogszabályokat, továbbá bemutat néhány kezdeményezést és esettanulmányt, valamint megismerkedhetünk az Európai Uniónak a munkáltatóknak kidolgozott főbb ajánlásokkal. A negyedik anyag célja annak bemutatása, miként lehet csökkenteni az ingázással járó közlekedési kockázatokat. Áttekinti a vonatkozó statisztikákat és jogi szabályozórendszert. Bemutatja a különböző utazási tervek készítésének lehetőségeit és az ezzel kapcsolatos javaslatokat. Az ötödik tanulmány betekintést nyújt a munkáltatóknak abba, hogyan kerülhetik el a különböző elektronikus eszközökhöz következtében bekövetkező figyelemelterelődést vezetés közben. Mivel a járművek egyre jobban mozgó irodákhoz vállnak hasonlatossá, a munkavállalók szívesen intézik feladataikat vezetés közben – telefonálnak, SMS-t írnak, olvassák e-mail-jeiket – ezzel semmibe véve az ezzel járó jelentősen megnövekedett baleseti kockázatokat. A tanulmány célja, hogy hozzáférhető információkat nyújtson a tagállamokban jelenleg hatályban lévő ezekkel kapcsolatos intézkedésről. A tematikus tanulmányok illusztráláshoz az ETSC készít továbbá esettanulmányokat is. Jelenleg öt ilyen esettanulmány található a honlapon:
Minden évben az ETSC által megrendezésre kerül egy nemzetközi konferencia és két szeminárium. Ezek a rendezvények lehetőséget biztosítanak a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakembereknek és a különböző döntéshozóknak, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és tudásukat. Eddig három nemzetközi és kilenc nemzeti rendezvény került megrendezése.
A PRAISE díj: A projekt része egy verseny is, amelyet azon vállalatok között hirdetnek meg, akik kiemelkedően kezelik a munkahelyi közlekedésbiztonságot. Az ETSC által felállított zsűri a beérkezett pályaműveket különböző szempontok alapján vizsgálja, például a mennyiben támasztható alá a fejlődés, innováció és az erőfeszítés nagysága. A díjat minden évben a nemzetközi konferencia keretében adják át. Az utolsó évben a díj nyertese a British Telecom volt. Ebben az évben a zsűri döntésének értelmében a két kategóriában lehetett nevezni, megkülönböztették a kis – és középvállalkozásokat, valamint a nagyvállalatokat.
További információk: PRAISE projekt honlapja: http://www.etsc.eu/PRAISE.php A tanulmányok letölthetők: http://www.etsc.eu/PRAISE-publications.php [1] Kötelezően elvégzendő a következő Európai Uniós irányelv értelmében: Council Directive 89/391/EEC of 12 June 1989 on the introduction of measures to encourage improvements in the safety and health of workers at work.
Projektek, balesetmegelőzés
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|