Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács bemutatása

Az Európai Unió területén egyre több szervezet foglalkozik közlekedésbiztonsági témákkal, a szervezeteken belül pedig számos szakember végez ilyen irányú kutatásokat. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a közlekedésbiztonságban jártas szakembereket tömöríti, és nemzetközi együttműködéssel több ország szakmai tudásbázisát összekapcsoló kutatási tevékenységeket végez. A magas színvonalú, átfogó kutatások eredményeinek felhasználásával kidolgozott megállapításokat, javaslatokat a szervezet eljuttatja a szakma képviselőihez, a törvényhozókhoz, illetve a közlekedőkhöz.

 

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council – ETSC) 1993-ban alakult, azóta az Európai Bizottság, az Európai Parlament, és a tagállamok objektív tanácsadója, szakértője a közlekedésbiztonságot érintő ügyekben. A szervezet elsődleges célja, hogy felkutassa és népszerűsítse azokat a kiemelkedően fontos közlekedésbiztonsági kutatásokat és fejlesztéseket, melyek a közúti balesetek és halálos áldozatok számának csökkenéséhez leginkább hozzájárulnak. Az ETSC ezeket az információkat tudományos cikkek, tájékozatók és hírlevelek formájában terjeszti. Évente többször is szervez konferenciákat, így a személyes találkozó alkalmával még szorosabb kapcsolat alakulhat ki a szakma képviselői között. Ilyen konferenciák például az Európai Közlekedésbiztonsági Előadás (European Transport Safety Lecture), vagy az úthálózatok közlekedésbiztonsági mutatóit tárgyaló PIN Event-ek.

Az ETSC szervezete 4 alappillérből épül fel: igazgatótanács, főtanács, munkacsoportok és titkárság. Az igazgatótanács 10 tagból áll, melyből jelenleg 5 fő európai parlamenti képviselő is egyben, elnökük pedig a belga parlament képviselőházának alelnöki posztját jelenleg betöltő Prof. Herman De Croo. A főtanács a nemzeti és nemzetközi szervezetek tagjaiból áll. A munkacsoportokban a főtanács által bevont szakértők dolgoznak, akik lehetnek az ETSC vagy más szervezet tagja is. Az ETSC-t koordináló titkárság 10 fős létszámmal működik.

A munkacsoportok választják ki az aktuális témákat, amelyeken az a tanács dolgozik tovább, amely megalakulása óta több mint 150 kiváló szakértőt foglalkoztatott. Egy-egy projektbe minimum 10 független szakértőt kell bevonni, akik nem lehetnek kapcsolatban a vizsgálatban szereplő szervezettel vagy országgal. A szakértői vélemények teljes mértékben objektívek, mentesek bármilyen kereskedelmi vagy nemzeti elfogultságtól. A szakértők feladata, hogy támogassák az ETSC-t, megtalálják a megfelelő módszereket a közlekedésbiztonság javítására, ezzel elősegítve az európai közlekedéspolitika, közlekedésbiztonság fejlődését. Közvetett módon hozzájárulnak az európai döntéshozók pontos tájékoztatásához, akik így a lehető legjobb eredményhez vezető döntéseket tudják meghozni.

Az ETSC jelenleg is több futó projektben vesz részt. Ilyen például a fiatalok figyelmét megcélzó „The ShLOW!”, ami a gyorshajtások ellen kampányol, egy másik projekttel pedig az ittas vezetők által okozott balesetek számát igyekszik csökkenteni a szervezet. Az ETSC a társadalmon – főleg a leginkább veszélyben lévő fiatalokon – keresztül szeretné népszerűsíteni javaslatait. Mivel a sebesség szabályozása egy olyan terület, ahol viszonylag könnyen lehet nagy lépést tenni a helyzet javításáért, a társadalom bevonása fontos feladat, hiszen maguk a közlekedők tudnak a legtöbbet tenni a jelenlegi állapot megváltoztatásáért.

Egy másik hasonló projekt a PRAISE, ami a közúti baleseteket és sérüléseket kívánja megelőzni a közlekedést munkakörszerűen végzők biztonsága érdekében. A 3 éves együttműködés során megvizsgálták a „munkába járás”, és a hivatásszerű vezetés közlekedésbiztonsági vonatkozásait. A leghatásosabb módszerek, eszközök alkalmazása a hivatásos sofőrök és munkáltatójuk közös célja. A hivatásos vezetőkre vonatkozó előírások felülvizsgálata és aktualizálása is szükségessé válhat. A szabályok tekintetében igény merülhet fel a hivatásos sofőrök hétköznapi autósoktól való megkülönböztetésére.

További projektekben más szervezetekkel és intézetekkel együttműködve, az ETSC elkötelezetten foglalkozik az ittas vezetés visszaszorításával, és a nagyobb biztonságot nyújtó utak tervezésével is.

Az ETSC három kiemelkedő konferenciasorozat szervezője és közreműködője. Az egyik a „Best in Europe” konferencia, amely nevéből adódóan is feladatának tekinti a legjobb megoldások elterjesztését és bevezetését. A 2000-2006 közt évente megrendezésre került konferencia célja az volt, hogy inspirálja a résztvevőket a már meglévő, de kevésbé elterjedt módszerek, eljárások megismerésére és használatára a közlekedésbiztonság területén.

Az ETSC egyik szervezete rendezi meg évente az Európai Közlekedésbiztonsági Előadást (European Transport Safety Lecture). A rendezvény résztvevői megismerkedhetnek a folyamatban lévő kutatásokkal, illetve a sikeres projektek eredményeivel.

A Közlekedésbiztonsági Ebéd (Safety Lunch) egy kötetlenebb, fórumszerű esemény, ahol szakmabeliek vitathatják meg az éppen futó projektjeik eredményeit, illetve ígéretes ötleteiket oszthatják meg egymással.

Az ETSC tehát szakértők bevonásával kutatja fel a közlekedésbiztonság kulcsfontosságú területeit, és igyekszik kidolgozni a legjobb módszereket. A K+F tevékenység mellett az ETSC fontos feladatának tekinti a meglévő eredmények közzétételét és a társadalommal való megismertetését, elfogadtatását, ezért a tanács fórumokon és kampányokban való részvétellel segíti az eredmények széleskörű publikálását.

 

További információ:

www.etsc.eu

Projektek, balesetmegelőzés