Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Közlekedésbiztonság: ahogyan Brüsszelből látják

Az Európai Unió közlekedésbiztonságának javítása az Unió egyik elsődleges prioritása. Mivel 2011 első félévében Magyarország tölti be az uniós elnöki szerepet, ezért közlekedésbiztonsági kérdésekben is a figyelem középpontjába kerülünk. Az alábbiakban Ellen Townsend, a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedésbiztonsági Tanács stratégiai igazgatója mondja el szakmai véleményét hazánk közlekedésbiztonsági helyzetéről, és a fejlesztés lehetséges irányairól.

 

Az Európai Uniós soros elnökségi megbízatása második felében járó Magyarország közlekedésbiztonsági helyzetét tekintve az elmúlt időszakban egy gyenge pozícióból kapaszkodott fel a középmezőnybe. Ma már a 15. helyen áll az egymillió főre vetített halálos kimenetelű közúti balesetek listáján. Sokat kell még tenni azért, hogy az európai és a magyarországi közlekedésbiztonsági célkitűzésekben megfogalmazott célok megvalósuljanak.

Az ETSC az előző belga elnökség  közlekedésbiztonság javítása érdekében végzett tevékenységét kiemelten támogatta. A szervezet először is rendkívül örült a politikai egyetértésnek a közúti biztonsággal kapcsolatban. Ennek fontos gyakorlati lépése az a 2010 decemberében elfogadott nemzetközi együttműködés, mely a külföldi rendszámú gépjárművekkel elkövetett szabálysértések visszaszorítására irányul.

Másrészt a Közlekedési Miniszterek Tanácsa elfogadták azt a közúti közlekedésbiztonság fejlesztésére irányuló ambiciózus tervet, mely szerint az EU-ban történő közúti balesetek halálos áldozatainak számát újabb 50%-kal hivatott csökkenteni 2020-ig a 2010. évi baleseti helyzethez képest. Ezen kívül a miniszterek kijelöltek két kulcsfontosságú területet, ahol a számottevő javulást kívánnak megvalósítani. Egyik ilyen terület a munkavégzéshez kapcsolódó közlekedésbiztonság növelése, a másik a közúti közlekedésbiztonsággal összefüggő jogszabályok harmonizációja Európai Uniós szinten, ezzel összefüggésben pedig a „megbocsátó” járműtechnológiák továbbfejlesztése.

Fontos kérdés a soros elnökség ideje alatt, hogy mit tehet Magyarország az elmúlt tevékeny időszak lendületének fenntartása érdekében? Völner Pál, a magyar közlekedésért felelős államtitkár kijelentette, hogy mindent megtesz annak érdekében, hogy a külföldi szabálysértőkkel kapcsolatos irányelvek kidolgozása az uniós elnökségünk végéig megtörténjen. Magyarországnak erős politikai tevékenységgel a prioritási lista élén kell tartania ezt a két fontos témát, minden politikai és szakmai fórumon. A határozott politikai szerepvállalásra most nagyobb szükség van, mint bármikor, annak érdekében, hogy a belgák által elindított fontos kezdeményezések lendülete megmaradjon. Ez egyrészt a fentebb említett nemzetközi együttműködés végső elfogadtatását jelenti, másrészt a 2011-2020 közti európai közlekedésbiztonsági stratégia első gyakorlati lépéseinek megvalósítását. Hiszen Magyarország elnököl akkor is, amikor az európai bizottság alelnöke, Siim Kallas úr bemutatja az új közlekedésbiztonsági stratégiát, mely magában foglalja a közlekedéspolitikai iránymutatást 2020-ig.

Az elnökség politikai vitát szervezett a miniszterek között a Fehér könyvről, iránymutatásként szolgált a további munkához. Reményeink szerint a magyar elnökség erősen érvel majd a tanácsnál, hogy kiemelt célként kerüljön a fehér könyvbe a közúti biztonság fejlesztése. A legmagasabb szintű politikai vezetés elkötelezettsége rendkívül fontos a halálos közlekedési balesetek számának csökkentésében. Rájuk ruházott hatalmuknál és felelősségüknél fogva éppen az EU elnökök érhetnek el változást azzal, hogy a közúti biztonságot kiemelten kezelik, és nemzetközi összefogással keményen dolgoznak a célok megvalósításáért.

A határozottság mellett azért türelemre nagy szükség lesz a közeljövőben, hogy a soros magyar elnökség hátralévő néhány hetében a nemzetközi együttműködés megköttessen. Brüsszel és az ETSC sok sikert kíván ehhez Magyarországnak.

 

Ellen Townsend, az ETSC stratégiai igazgatójaként értékelte hazánk közlekedésbiztonsági helyzetét, és a soros uniós elnökségünk idején vállunkra nehezedő feladatokat. Az Európai Unió területén egyre több szervezet foglalkozik közlekedésbiztonsági témákkal, a szervezeteken belül pedig számos szakember végez ilyen irányú kutatásokat. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a közlekedésbiztonságban jártas szakembereket tömöríti, és nemzetközi együttműködéssel több ország szakmai tudásbázisát összekapcsoló kutatási tevékenységeket végez. A magas színvonalú, átfogó kutatások eredményeinek felhasználásával kidolgozott megállapításokat, javaslatokat a szervezet eljuttatja a szakma képviselőihez, a törvényhozókhoz, illetve a közlekedőkhöz.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council – ETSC) 1993-ban alakult, azóta az Európai Bizottság, az Európai Parlament, és a tagállamok objektív tanácsadója, szakértője a közlekedésbiztonságot érintő ügyekben. A szervezet elsődleges célja, hogy felkutassa és népszerűsítse azokat a kiemelkedően fontos közlekedésbiztonsági kutatásokat és fejlesztéseket, melyek a közúti balesetek és halálos áldozatok számának csökkenéséhez leginkább hozzájárulnak.

 

 

Forrás:

TISPOL hírlevél (2011. március) és személyes interjú Ellen Townsenddel, az ETSC stratégiai igazgatójával

 

További információ:

https://www.tispol.org/system/files/TISPOL%20News%20-%20March%202011.pdf

www.etsc.eu

 

Projektek, balesetmegelőzés