Példa az autóipar közlekedésbiztonsági erőfeszítéseire
projektjeinek bemutatása
A Volvo Car Corporation célul tűzte ki, hogy 2020-ig olyan biztonságos gépjárműveket fejleszt, amelyekben – a jármű hibájából – senki nem fog megsérülni és meghalni baleset következtében. Stratégiájuk, pontos célkitűzéseik és a várható eredmények a Volvo Vision 2020 című kiadványban jelentek meg összefoglalva. A Volvo mindig is stratégiai területként kezelte a fejlett környezetbarát technológiák alkalmazását, ezért elindította a DRIVe Towards Zero programját. A projekt egy egyedülálló együttműködésre épül a svéd Vattenfall energiaszolgáltatóval, amelynek célja, hogy 2012-től megkezdődhessen az elektromos hálózatról tölthető hibrid Volvo járművek gyártása. Ezen technológia akkumulátorokat használ, amelyek egy nulla károsanyag-kibocsátású villanymotort hajtanak. Az akkumulátorok hagyományos elektromos hálózatról tölthetők, és a járművek a fékezési energia visszanyerésre is képesek. Ezt a hajtásrendszert a Volvo egyik nagyhatékonyságú dízelmotorja egészíti ki. A dízelmotor a megújuló forrásból származó szintetikus dízelolajjal is üzemelni fog, továbbá meg fog felelni a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is. A Volvo hagyományosan legfontosabb célkitűzése a biztonságos gépjárművek fejlesztése, hosszú távon pedig a teljes balesetmentesség elérése. A Volvo már 1927-es alapítása óta ennek megvalósításán dolgozik. A cél mindig az volt, hogy minden újabb Volvo modell biztonságosabb legyen, mint az előző. A utóbbi években a passzív védelmi rendszerekről egyre inkább a balesetek megelőzésére, azaz aktív védelmi rendszerekre irányultak a fejlesztések. A balesetek túlnyomó többsége ugyanis emberi mulasztás következménye, ez ellen pedig csak intelligens rendszerekkel lehet védekezni, melyek folyamatosan segítik, támogatják a gépjárművezetőt. A fejlesztéseket Jan Ivarsson irányítja, aki a Volvo Cars biztonsági stratégiákért felelős vezetője. A Volvo gépjárművekbe a jövőben rengeteg preventív rendszert építenek be. Ilyen az intelligens érzékelő és fékező rendszer. A technológia fejlesztésének nehézségei, hogy a tervezők megoldják azt, hogy csak akkor fékezzen automatikusan a jármű, amikor tényleges veszélyhelyzet alakulna ki, nehogy a hibás fékezés következménye legyen egy esetleges baleset. Ezért az érzékelők fejlesztésére kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni. Jelenleg vannak olyan eszközök, melyek észlelik a mozgó és álló gépjárműveket az autó előtt, a jövőben pedig olyan fejlesztéseket céloznak meg, melyek az autó előtti gyalogosokat érzékelik, és képesek figyelmeztetni a sofőrt, vészhelyzetben pedig megállítani a járművet. További biztonsági fejlesztés, hogy a jövőben az autóknak képesnek kell lenniük kommunikálni és információt cserélni az közúti infrastruktúrával és az úton haladó többi gépjárművel. Az ilyen helyzetek megvalósításában a kommunikációhoz szükséges közös „nyelv” megkeresése a legnehezebb. A Volvo gépjárműveknek képesnek kell lenniük kommunikálni más gyártók autóival, és minden gépjárművet fel kell készíteni arra, hogy információt tudjon cserélni a közlekedési infrastruktúrával. Ennek megvalósítására a már létező kommunikációs csatornák használatát tartják a legmegfelelőbbnek, amelyek a jelenlegi szórakoztató funkció mellett kiegészülnének a közlekedésbiztonságot támogató csatornával, így nem lenne szükség teljesen új „nyelv” és környezet kialakítására. Jelenlegi közlekedési tendencia, hogy egyre több az aktív életmódot folytató idősebb vezető, akiknek nagyobb igényük van a személyes mobilitásra, mint az előző generációknak. A trend hatásának vizsgálata céljából Thomas Broberg, a Volvo Cars biztonsági szakértője egy kutatási projektet vezet a svéd Nemzeti Út- és Közlekedéskutatási Intézetben, amelynek keretében az idősebb vezetők vizuális képességeit vizsgálják az útkereszteződésekben. A kutatás eredményei szerint az idősebb nemzedék nem jelent nagyobb veszélyt az útkereszteződésekben, de más helyzetekben a reakció-idő, fej- és szemmozgás is különböző lehet, így ezeket az eredményeket is figyelembe kell venni új autók és biztonsági rendszerek tervezésekor. A Volvo az euroFOT (Field Operational Tests) európai projektben is részt vesz. Körülbelül 100 db Volvo V70 és XC70 modellbe építettek be olyan rendszert, mely figyeli a sofőr viselkedését és reakcióit. A kutatás célja, hogy még több adatot gyűjtsenek arról, hogy a gépjárművezetők hogyan reagálnak az összetett közlekedési szituációkban. Az autók olyan kamerával vannak felszerelve, amelyek rögzítik a vezető fej- és szemmozgását, valamint adatnaplóba mentik az autó biztonsági berendezéseiből származó információkat. Más kamerák a vezető látóterét rögzítik. Az érzékelők jeleit és a videókat a rendszer merevlemez-meghajtón tárolja, ahonnan a kutatók elemezhetik az adatokat. Így hatásosan lehet az ember-gép kapcsolatot (HMI) elemezni, amely segíti az olyan biztonsági technológiák kialakítását, amelyek ténylegesen segítik a vezetőt, nem pedig elvonják a figyelmét, vagy nehezen kezelhetők. A Volvo céljai remekül tükrözik a fenntartható fejlődés iránti törekvésüket. Ez a személetmód pedig követendő példa az összes nagyvállalatnak és autóipari cégnek.
További információ: http://www.volvocars.com/intl/all-cars/volvo-c30/tools/pages/c30_news.aspx?itemid=214 http://www.unece.org/trans/roadsafe/unda/Sweden_Volvo_Vision_2020.pdf http://www.windsorstar.com/cars/Volvo+zero+vision+road+safety/2096242/story.html
Projektek, balesetmegelőzés
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|