Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Úttörő a közlekedésbiztonság fejlesztésében

 

- A Vision Zero program Svédországban -

A svéd parlament 1997-ben hirdette meg a Vision Zero programot. Ennek célja, hogy 2020-ra 50%-kal, 2050-re pedig 0-ra csökkenjen a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma Svédországban. Ez az európai közlekedéspolitikában rendhagyó célkitűzés volt akkor, mára több ország próbálja adaptálni közlekedésbiztonsági stratégiájába.

 

A kezdeményezés jelmondata, hogy az emberi élet és az egészség nem cserélhető fel egyéb javakra, ugyanis minden haszon forrása az ember, így a költségek és hasznok egyensúlya csak úgy maradhat fenn, ha minden életet megvédünk.

A Vision Zero program négy alapelvre épül, melyek a következők:

  • Etika: Az emberi élet és egészség a legfőbb, semmi más nem helyezhető elé, sem a mobilitási igények, sem más közlekedési forgalom céljai.
  • Felelősség: A szabályozó és döntéshozó szervezetek megosztják a felelősséget a közlekedés résztvevőivel.
  • Biztonság: A közlekedési rendszereknek figyelembe kell vennie az ember tévedhetőségét, és törekedniük kell az emberi hibák hatásainak minimalizálására, valamint a közlekedésben résztvevők segítésére.
  • Változtatási hajlandóság: A szabályozó és döntéshozó szervezeteknek garantálnia kell a lakosságnak a biztonságot, együtt kell működnie az úthasználókkal, valamint mindhármuknak késznek kell lennie a változtatásra, hogy a céljaikat képesek legyenek elérni.

Az ábrán látható, hogy Svédországban 1997-2009-ig 34,5%-kal csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma, tehát a 2020-ra tervezett 50%-os csökkenés tartható. Más országok különböző közlekedésbiztonsági intézkedéseket tesznek az utakon való elhalálozások csökkentése érdekében.

Hollandiában eltérő módon próbálják megoldani ezt a kérdést. Olyan utak létrehozását tervezik, mely az úthasználókat segíti a helyes sebesség megválasztásában és a tájékozódásban, azaz valósidejű információkkal támogatja a közlekedőket. Az Egyesült Királyságban szintén nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedésbiztonsági fejlesztésekre. Itt 2008-ban a Közlekedésbiztonsági Alap ajánlotta a Vision Zero elfogadását, de jelenleg még nem vezettek be intézkedéseket ezzel kapcsolatosan. A mostani cél, hogy 33%-kal csökkentsék a közutakon bekövetkező halálos és súlyos sérülések számát, melyet főleg az infrastruktúra fejlesztésével kívánnak elérni.

Európában működik az EuroRAP (European Road Assessment Programme- Európai Útértékelő Program), melynek célja, hogy összefogásra biztassa az autógyártókat, az utak karbantartóit, valamint a kormányzati szervezeteket azzal a céllal, hogy egy egységes és Európát átfogó stratégia születhessen meg. További cél a legjobb megoldások (best practice) tapasztalatcseréje.

Tehát a teljes balesetmentesség nem megvalósíthatatlan, ugyanakkor sok forrásra és nagyfokú együttműködésre van szükség, hogy valóban kivitelezhető legyen, és elérjük, hogy Európa útjain ne érhessen senkit halálos baleset.

További információ:

http://www.cga.ct.gov/2007/rpt/2007-R-0635.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_Zero

http://www.monash.edu.au/muarc/reports/papers/visionzero.html

Projektek, balesetmegelőzés