Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
2-BE-SAFE – Viselkedés és közlekedésbiztonság két keréken

A motorkerékpárosok a közúti közlekedés kiemelkedően veszélyeztetett résztvevői. A motorkerékpárosok részarányának növekedésével a közlekedésbiztonság fenntartható fejlesztése érdekében szükségessé vált egy olyan összetett vizsgálat, amely a motorkerékpáros közlekedés humán tényezőit elemzi. A 2009-ben útnak indított 2-BE-SAFE kutatási és fejlesztési projekt középpontjában a motorosok részvételével bekövetkezett balesetek vizsgálata áll.

A statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy a súlyos és halálos kimenetelű balesetekben résztvevő motorosok aránya sajnálatosan magas. 2002 és 2005 között – az összes, közúti balesetben meghaltak számát tekintve – a motoros áldozatok száma 11,3%-ról 13,4%-ra növekedett Európában. A motorkerékpárral közlekedők részarányát tekintve elmondható, hogy az utóbbi két évtizedben számuk megduplázódott az európai utakon.

A legújabb tanulmányok (MAIDS – Motorcycle Accident In-Depth Study) megállapították, hogy a motorkerékpáros baleseteket kiváltó fő tényezők a motorkerékpárosok viselkedése és ergonómiai problémák voltak. A balesetek túlnyomó többsége személygépjárművek és motorkerékpárok ütközéséből adódott. Azt is megállapították, hogy a legtöbb esetben az autóvezető volt a hibás, aki nem vette észre időben a közeledő motorost.

A balesetek bekövetkezéséhez vezető okokat, így a motorkerékpáros- és személygépjármű vezetők viselkedését, és egyéb ergonómiai tényezőket hosszú időn át laboratóriumi körülmények között, szimulátorok segítségével vizsgálták.

A sokszor és sokféleképpen vizsgált személygépjárművekkel foglalkozó kutatásokkal ellentétben a motorkerékpárosokra vonatkozó összehasonlító kutatások, sőt, még maguk a kutatóeszközök is hiányosak. Többek között nem áll rendelkezésre olyan speciális motorkerékpár szimulátor, amely a vezetők viselkedését, reakcióinak tanulmányozását tenné lehetővé.

A 2-BE-SAFE projekt keretében széles körű kutatási program kerül megszervezésre, melynek fő célkitűzése a motorosok szokásainak és viselkedésének megismerése, valamint információk gyűjtése a motorosok és a közúti közlekedés többi résztvevője közti interakciókról.

Az új kutatási program a következő tudományos elveket tartja szem előtt:

  • A baleset okainak és az emberi tényezőknek az elemzése,
  • A motorozás első valóság hűen szimuláló vizsgálata a motorozásról,
  • A motorkerékpárosok veszélyfelismerő és kockázatvállaló magatartásának vizsgálata,
  • Olyan új, a vizsgálatokat támogató kutatási eszközök kifejlesztése, melyek segítségével mélyrehatóan tanulmányozhatók azok a tényezők, ami miatt a személygépjármű vezetői nem vagy nehezen észlelik a motorkerékpárosokat,
  • Javaslattétel a motorkerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében kidolgozott intézkedésekkel kapcsolatban.

A motorosok szokásait és a motoros-autós kölcsönhatást vizsgáló stratégia 3 fő irányvonalból áll. Első lépésként azonosítani kell a lehetséges közlekedési szituációkat, amelyekben a motorkerékpárosok különösen veszélyeztetett helyzetben vannak. Továbbá fel kell ismerni és jellemezni kell az emberi tényező balesethez vezető okait (viselkedés, kockázatvállaló magatartás, stb.).

A projektben 14 ország 19 intézménye vesz részt. A konzorciumban megtalálhatók kutatóintézetek, oktatási intézményekés piaci szereplők egyaránt. A kutatásban részt vett többek között az INRETS (The French National Institute for Transport and Safety, a francia közlekedéstudományi és közlekedésbiztonsági kutatóintézet), a szintén franciaországi ERT (European Research Transport), több egyetem Olaszországból, Németországból, a Transport Research Laboratory (TRL) az Egyesült Királyságból, közlekedésbiztonsággal foglalkozó partnerek Ausztriából, Görögországból és Finnországból. Csatlakozott az Európai Motorkerékpárosok Szövetségének Egyesülete (FEMA) is Belgiumból, valamint további intézmények Spanyolországból, Portugáliából, Izraelből és Ausztráliából.

A 2-BE-SAFE lesz várhatóan az első komplex, gondosan megtervezett és megvalósított, átfogó vizsgálatokat és európai szinten egységes javaslatokat megfogalmazó kutatási projekt a motorkerékpárosok közlekedésével kapcsolatos emberi és ergonómiai tényezőkről.

A projekt tapasztalatainak és eredményeinek felhasználásával kidolgozott intézkedések alkalmazása várhatóan számottevően hozzájárul a motorkerékpárosok részvételével bekövetkezett balesetek számának, illetve a bekövetkezett balesetek súlyosságának csökkenésében.

 

További információ:

http://www.2besafe.eu

Projektek, balesetmegelőzés