Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Safe & Sober kampány az ittas vezetés visszaszorítására

A Safe & Sober kampány elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet az alkohol okozta közúti balesetek problémájára (különösen a felzárkózó EU tagállamokban), a politikai vezetők és a privát szektor magas szintű döntéshozói körében. A kampány első három éves ciklusa során sikerrel dolgozták ki az ittas vezetés megelőzését célzó helyi, regionális és országos irányelveket.

A projektet az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) indította 2007-ben. Az ETSC 1993-ban alakult, azóta az Európai Bizottság, az Európai Parlament, és a tagállamok objektív tanácsadója, szakértője a közlekedésbiztonságot érintő ügyekben. A szervezet elsődleges célja, hogy felkutassa és népszerűsítse azokat a kiemelkedően fontos közlekedésbiztonsági kutatásokat és fejlesztéseket, melyek a közúti balesetek és halálos áldozatok számának csökkenéséhez leginkább hozzájárulnak. Az ETSC ezeket az információkat tudományos cikkek, tájékozatók és hírlevelek formájában terjeszti. Évente többször is szervez konferenciákat, így a személyes találkozó alkalmával még szorosabb kapcsolat alakulhat ki a szakma képviselői között.

A szervezet felismerte, hogy a közúti balesetek jelentős része alkoholos befolyásoltságra vezethető vissza. Évente közel 10 000 ittas vezetés okozta halálos közúti közlekedési baleset történik Európában, ami az összes baleset egynegyedét teszi ki. A 16-24 éves korosztály körében ez az elsődleges halálozási ok.

A kampány keretében az ETSC kerekasztal-beszélgetéseket szervez („Safe & Sober Talk”). Ezeken a beszélgetésen közlekedésbiztonsági szakértők, valamint az ittas vezetés csökkentésében érdekelt személyek találkoznak. Olyan eszközök és intézkedések kerülnek napirendre, amelyek segítségével az ittas állapotban okozott balesetek száma csökkenthető: jogi beavatkozások, az ún. alkohol-retesz, véralkoholszint korlátozás, stb.

Európai szinten az ellenőrzött sofőrök száma jelenleg igen alacsony: maximum ötből egy vezetőt vonnak véralkoholszint-ellenőrzés alá. Az ellenőrzések alacsony száma arra bátorítja a járművezetőket, hogy büntetlenül átléphetik a maximálisan elfogyasztható alkohol mennyiségét. A kampány egyik célja, hogy az ellenőrzések számának növelésével kiszűrje ezeket az ittas sofőröket.

Az alkohol-retesz egy speciális alkohol-szonda, amelyet a jármű fedélzetén helyeznek el. Indulás előtt a járművezetőnek meg kell fújnia a szondát (enélkül a jármű nem indítható). A mért alkoholszintet a berendezés tárolja, bármikor lekérdezhető, ennek alapján pedig a járművezető felelősségre vonható. Manapság, részben a Safe & Sober kampány hatására egyre több árufuvarozó cég szereli fel flottáját alkohol-retesszel.

 

Volvo AlcoLock

[forrás: http://www.etsc.eu/documents/Volvo%20Truck%20-%20Lennart%20Pilskog.pdf]

 

A járművezetés során engedélyezett véralkoholszint problémája régóta jelen van az EU közlekedésbiztonsági kérdései között. Az első konkrét lépés 2001-ben történt, amikor uniós szinten 0,2 ezrelékben határozták meg a kezdő járművezetők véralkoholszintjét. Ez azonban csak ajánlás. Ma az EU területén 0,0 és 0,8 között változik az engedélyezett véralkoholszint, egységes szabályozás jelenleg nincs érvényben. Hazánkon kívül Csehországban, Romániában és Szlovákiában él teljes alkoholtilalom. A legmagasabb, 0,8-as érték Máltán és az Egyesült Királyság területén engedélyezett.

A Safe & Sober tagjai legutóbb 2011. március 29-én találkoztak Brüsszelben, ahol az Európai Parlamentben vitatták meg a projekt elért eredményeit.

 

További információ:

http://www.etsc.eu/DD.php

 

 

Antonio Avenoso (ETSC) a Safe & Sober brüsszeli rendezvényén

Emberi tényező