A közlekedésben való részvételhez szükséges készségek és jártasságok meghatározása
Az emberi tényező egyre nagyobb és nagyobb hangsúlyt kap a közúti közlekedésbiztonság javulását célzó szakmai tevékenység során. Ezért a közlekedési morált, valamint a járművezetők technikai felkészültségét nagymértékben meghatározó járművezető képzési rendszer felülvizsgálata, fejlesztése és folyamatos monitoringja kiemelkedő jelentőségű feladatok. A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutatása a közlekedésben való részvételhez szükséges készségeket és jártasságokat vizsgálja.
A képzési rendszer felülvizsgálatának első lépéseként meghatározzuk a járművezetéshez szükséges készségeket, alapképességeket, majd megvizsgáljuk, hogy ezek képzését, fejlesztését milyen formában tartalmazza a jelenlegi rendszer.
A társadalom speciális rétegeinek (pl. idős, csökkent koncentrációjú, vagy hiperaktív emberek) járművezetési képességével foglalkozó kutatások áttanulmányozásával meghatározhatjuk azon alapvető képességeket, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos közúti közlekedéshez.
A biztonságos közlekedéshez szükséges viselkedésformákat elemző kutatások négy olyan vizsgálandó és értékelhető szintjét határozzák meg a járművezetésnek, amelyek nagymértékben befolyásolják a közúti közlekedés biztonságát, fenntarthatóságát:
I. Pszichológiai karakter,
II. Alapképességek,
III. Közlekedéselmélet
IV. Járműkezelés.
I. A pszichológiai karakter az alábbi fő tényezőcsoportokat tartalmazza:
-
együttműködés,
-
kockázat kerülés, impulzivitás,
-
ösztönök feletti kontroll,
-
felelősségtudatosság,
-
környezettudatosság.
II. A tanulmány alapvető képességként az alábbi hat tényezőt vizsgálja:
-
észlelés,
-
kommunikációs készség
-
látás
-
hallás
-
reakcióidő,
-
koncentráció.
III. A közlekedéselmélet az alábbi tényezőket vizsgálja:
-
Gyalogosokra vonatkozó szabályok,
-
Egyes KRESZ jelzések,
-
KRESZ,
-
A biztonságos közúti közlekedéshez szükséges járműműszaki ismeretek,
-
A környezettudatos közlekedéshez szükséges járműműszaki ismeretek,
-
A gazdaságos közlekedéshez szükséges járműműszaki ismeretek.
IV. A járműkezelés az alábbi tényezőket tartalmazza:
-
Biztonságos járművezetés,
-
Környezettudatos járművezetés,
-
Gazdaságos járművezetés.
További információ és felhasznált irodalom:
-
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Belügyminisztérium, 2010.: Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2011-2013.
-
Mariellen Fischer, Russell A. Barkley, Lori Smallish, Kenneth Fletcher, 2007.: Hyperactive children as young adults: Driving abilities, safe driving behavior, and adverse driving outcomes. Accident Analysis and Prevention 39 (2007) 94–105.
-
Tova Rosenbloom, Boaz Wultz, 2011.: Thirty-day self-reported risky driving behaviors of ADHD and non-ADHD drivers. Accident Analysis and Prevention 43 (2011) 128–133.
-
José F. Marmeleira, Mário B. Godinho, Orlando M. Fernandes, 2009: The effects of an exercise program on several abilities associated with driving performance in older adults. Accident Analysis and Prevention 41 (2009) 90–97.
-
Charles Musselwhite, 2006.: Attitudes towards vehicle driving behaviour: Categorising and contextualising risk. Accident Analysis and Prevention 38 (2006) 324–334.
Emberi tényező
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|