Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Járműtechnikai fejlesztések az elalvásos balesetek megelőzésére

Svédországban a fáradt járművezetést a törvény bünteti. Ennek ellenére ezt a szabályt nem veszik elég komolyan. A cikkben Lars-Göran Lowenader, a Volvo korábbi biztonsági igazgatója mondja el véleményét az elalvásos balesetek veszélyeiről, és az elkerülésével kapcsolatos járműtechnikai fejlesztésekről.

Lehet, hogy egy kicsit fáradt vagy, és épp tervezed, hogy egy kis szünetet tartasz. De kinn az úton hogyan ítéled meg, hogy mikor jött el az ideje egy kis pihenésnek? Sokak számára fontos, hogy adott időre odaérjenek egy adott célállomásra, azaz fontos, hogy ne késsenek el, és ezért minden tőle telhetőt igyekeznek megtenni. Fontos a magánembernek, de még fontosabb a hivatásos gépkocsivezetőnek, hogy megbízását időben teljesíteni tudja.

Svéd és ausztrál tapasztalatok szerint a halálos kimenetelű balesetek 15 %-a, valamint az autópályán bekövetkező balesetek 30 %-a a járművezető fáradtsága miatt következik be. Amerikában az autópályákon bekövetkező magános jármű balesetek 50%-a szintén a fáradtságnak köszönhető.

2009-ben Göteborgban rendezték meg az első „Nemzetközi Vezetői Figyelmetlenség és Figyelemelterelés” címet viselő konferenciát, ahol kiemelten hangsúlyozták, hogy a közúti balesetek több mint 80%-ában jelentős szerepet játszik az emberi tényező, ezen belül is a figyelmetlenség. A baleseti ok formájában felmerülő figyelmetlenség egynegyede figyelemelterelésből adódik, ezért a jövőbeli fejlesztések egyik fontos feladata, hogy megelőzzék a vezető figyelmének minden fajta elterelődését.

A figyelemelterelődés megelőzése jelenleg két olyan járműtechnikai rendszerrel valósítható meg, amelyek egyúttal lehetővé teszik a járművezetők ellenőrzését. Az egyik rendszerben a jármű mozgását egy előre néző kamera és a kormánymozgást érzékelő eszköz figyeli. A másikban a vezető szemeit figyeli a kamera.

A járműtechnikai fejlesztések előrehaladtával legelőször a sávelhagyásra figyelmeztető rendszereket vezették be, majd 2008-ban a Volvo személygépkocsikba és teherautókba beépítették az első fáradtságot érzékelő rendszert. Ezt természetesen átfogó és minden részletre kiterjedő tesztsorozatot követően, meghatározott feltételekhez kötve engedélyezte a svéd kormány.

A járművezetőt figyelő rendszerek a járművekbe utólag is beszerelhetőek. A legelismertebb forgalomban lévő eszközök a „Seeing Machines” és a „Smart Eye” rendszerek. A gyári megoldáshoz hasonlóan célszerű a kamerát a műszerfalba építeni. A vezető figyelmeztetése villogó fénycsövek, hangjelzések, és ülés rezgések segítségével, többféle módon történik. Sven Almqvist (VIbSec) szerint, a kormánykerék megfelelő frekvenciájú rezegtetése a legbiztonságosabb módja annak, hogy az éppen elaludni készülő járművezető tudatáig eljussunk és felébresszük.

A járművezető figyelme elterelődésének, elalvásának megelőzésére szolgáló járműtechnikai fejlesztések, figyelemfelhívó rendszerek nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberi tényező szerepe a balesetek bekövetkezését tekintve csökkenthető legyen. A fejlesztések így összességében a közutakon bekövetkező balesetek számának csökkenését, a közlekedésbiztonság fejlődését eredményezik.

A cikk forrása:

Lars-Göran Lowenader, a Volvo korábbi biztonsági igazgatója (Volvo Tehergépjárművek, Svédország): Safer Roads Through a Driver Awareness Course; Vision Zero International, 2011. január, 64. oldal

 

További információ és a konferencia anyagai:

http://www.chalmers.se/safer/driverdistraction-en/programme/documentation

 

 

Lars-Göran Lowenader

Emberi tényező