Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
A gyermekek és a közúti közlekedésbiztonság: útmutató a szülőknek

Az IAM (Institute of Advanced Motorists) egy nonprofit szervezet, mely az Egyesült Királyság, valamint Írország területén tevékenykedik. 1956-ban alapították, több mint 100 000 taggal rendelkezik. A szervezet fő célja, hogy csökkentse az egyesült királyságbeli és írországi halálos kimenetelű közúti baleseteket. Programjukkal leginkább a motorkerékpárosok és kerékpárosok magas szintű képzésére koncentrálnak. 

Az IAM Motoring Trust az IAM közlekedéspolitikai és kutatói tagozatát 2006 decemberében hozták létre. Fő feladatai, hogy közlekedésbiztonsággal kapcsolatos kutatásokat végezzen, terjessze a legjobb gyakorlatokat, melyekkel csökkenthető a közúti balesetek száma. Szintén feladatuk a felelősségteljes motorkerékpározás gondolatának népszerűsítése.

IAM Motoring Trust „A gyermekek és a közúti közlekedésbiztonság: útmutató a szülőknek” című tanulmánya korcsoportokra lebontva tartalmazza azokat a fontos tényeket és teendőket, melyekre a szülőknek tudatosan kell figyelniük gyermekük közlekedésre nevelésével kapcsolatban.

A közutakon elhalálozott és súlyosan sérült gyermekek száma 1990 és 2005 között ugyan a felére csökkent, de még mindig nagyon sok. Az Egyesült Királyság közútjain évente közel 550 gyermek hal meg balesetben. A legveszélyeztetettebb korosztályt a 16-19 évesek alkotják: közel 400 ilyen korú gyereket ér halálos baleset az utakon évente.

A tanulmány 5 részre tagolódik, ahol minden korosztályra vonatkozóan bemutatásra kerülnek a tények és a szükséges teendők. Minden rész kiemelten tartalmazza a korosztályt érintő leggyakoribb baleseti okot és annak elkerülését elősegítő módszereket és intézkedéseket.

Az első rész a 4 éves kor alatti gyermekekről szól. Ebben a korban igen alacsony a balesetek kockázata, ugyanis még nem közlekednek önállóan. Összesen kb. 400 baleset történik ilyen korú gyermekekkel. A fiúk veszélyeztetettebbek, 12-szer annyian sérülnek meg, mint a lányok. Főként a járdákon és azok környékén éri baleset a 0-4 éves korosztályt. Autókban a legsúlyosabb balesetek abból fakadóan következnek be, hogy nincs megfelelő gyermekülés és biztonsági öv a járműben. A szülők feladata, hogy minél hamarabb megmutassák és megtanítsák gyermeküknek, hogyan kell az úttest közelében közlekedni és viselkedni, valamint hogy minden esetben használják a gyermek-biztonsági felszereléseket az autóban. Abban az esetben, ha a csecsemőket a vezető melletti első ülésre helyezzük a gyermekhordozóban, mindenképpen ki kell kapcsolni a légzsákot, ami baleset esetén veszélyforrássá válik.

A következő korosztály az 5-7 évesek köre, itt körülbelül 450 haláleset és sérülés történik évente. A legsúlyosabb balesetek akkor történnek, amikor a gyermekek egyedül közlekednek, valamint nagy forgalmú utak közelében járnak. Ebben a korban is a fiúk a veszélyeztetettebbek. Legtöbbször gyalogosaként sérülnek, kisebb arányban gépjármű utasaként, kevesebb mint egy százalékkal a kerékpározás következik. Főleg az óvoda és az otthonuk között éri baleset őket a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban. A javaslatok között többek között megfogalmazták, hogy ebben a korban mindig kell egy idősebb kísérőt biztosítani a gyermek mellé, valamint fontos a tanítás, és a példamutatás is. Nem szabad engedni, hogy a gyermek futva közelítsen az úttest felé, valamint hogy a közelében játszon. A kerékpározásra való tanítás során is többször figyelmeztetni kell a gyermeket a közlekedés veszélyeire. Autóban mindig használni kell a biztonsági övet és az ülésmagasítót, meg kell tanítani a gyermeket, hogy a biztonsági övét önállóan is be tudja kötni, és tudja, hogy bármilyen gépjárműben ül, fontos ezek használata.

A 8-11 éves gyermekek körében már körülbelül 1000 gyermek szenved közúti balesetet évente. Ebben a korosztályban a gyerekek már gyakran közlekednek önállóan gyalog és kerékpárral egyaránt. Főleg az iskolába menet és onnan hazafelé éri őket baleset. Ezért a felnőttek legfontosabb teendője, hogy az iskolákban szorgalmazzák a közlekedésbiztonsági oktatás beiktatását, valamint a szülők otthon is tanítsák gyermeküket a biztonságos közlekedés szabályaira. Autóban szintén a biztonsági öv használatának hangsúlyozása a legfontosabb.

A 12-15 éves korosztályban már 1500 fiatalt ér baleset évente. Itt is a legtöbb gyalogosan következik be, de a kerékpárral történő balesetek aránya is igen magas. A balesetek nagy részét ők is az iskolába vezető úton szenvedik el, ezért a szülők figyelme a 8-11 éves gyermekek esetén említett teendőkre kell forduljon.

Már említettük, hogy a legveszélyeztetettebb korosztály a 16-19 évesek köre, itt évente több mint 4500 fiatal szenved balesetet. A nagyfokú veszélyeztetettség egyik elsődleges oka, hogy a gyerekek ebben a korban kezdenek el mopedet és autót vezetni, de még nem tudnak felelősségteljesen bánni a járművel. Leggyakrabban hétvégén a kora esti és esti órákban éri őket baleset. A szülőknek a helyes példamutatáson túl arra kell figyelniük, hogy mielőtt önállóan engedik vezetni gyereküket, emlékeztessék őket a közlekedés veszélyeire, bizonyosodjanak meg arról, hogy a fiatal tisztában van a felelősségével és a járművezetés technikájával. A szülőnek – ha jogosan aggódnak – nem szabad félniük a gyerekkel szembeni szigor alkalmazásától, ugyanis bármilyen hiba könnyen a gyermek életébe kerülhet.

Az internetes honlap és ennek nyomtatott megfelelőjeként kiadott útmutató hatására remélhetően a szülők nagy része jobban tudja majd segíteni, oktatni, informálni és biztonságos közlekedésre nevelni gyermekét. A közlekedési ismeretek megszerzésével és a helyes gyakorlat alkalmazásával csökkenhetnek az őket ért balesetek. Fő feladat a megelőzés és közlekedésre nevelés, és ezt fontos minél fiatalabb korban elkezdeni.

 

További információ:

http://www.iam.org.uk/policy_and_research/

http://www.iamtrustchildsafety.org.uk/index.html

 

Emberi tényező