Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Az angol kormányzat komplex közlekedésre nevelési tevékenysége – A „Think!” bemutatása

Nagy-Britanniában a kormány a közlekedésbiztonság területén dolgozó szakértőkkel összefogva egy átfogó és jól átgondolt közlekedésbiztonsági stratégiát dolgozott ki. A kormány honlapján, a „Directgov”-on minden állami intézkedés és kormányzati információ megtalálható, így a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos intézkedések és stratégiák is. A stratégia a „Think!” (Gondolkozz!) komplex közlekedésbiztonsági szemléletformáló intézkedéscsomag révén valósul meg a gyakorlatban.

Leegyszerűsítve a „Think!” közúti közlekedésbiztonsági tanácsokat nyújt a közlekedőknek. A kezdeményezés célja a biztonságos közlekedést elősegítő viselkedési formák erősítése, ezáltal a közúti közlekedési balesetekben meghaltak és sérültek számának csökkentése. A kezdeményezés honlapján és a kapcsolódó aloldalakon a különböző közlekedésbiztonsági kampányok mellett fellelhetők kutatási anyagok is, melyek laikusok és szakemberek számára egyaránt hasznos információkat nyújtanak.

A „Think!” arra próbálja rávezetni a közlekedőket, hogy felismerjék, valójában milyen apróságokon múlik egy-egy baleset bekövetkezése, így hasonló apróságokkal, egy kis tudatossággal a balesetek bekövetkezésének kockázata minimálisra csökkenthető. A „Think!” fontosnak tartja a megosztott felelősség tudatosítását. A 2000-ben indított, és az angol közúti közlekedésbiztonsági stratégiához (Tomorrow’s roads – safer for everyone) illeszkedő „Think!” minden egyes kezdeményezését, közlekedésbiztonság fejlesztése érdekében tett intézkedéseit felsorolni is nehéz lenne, ezért az alábbiakban csak néhány fontosabb és érdekesebb momentumot emelünk ki.

A „Think!” egyik fontos célkitűzése az ittas vezetők számának csökkentése. Az „Ittas vezetés – Nem éri meg a kockázatot!” (Drink Driving – It’s not worth the risk) kampány az alkoholos befolyásoltság alatt bekövetkező balesetek számának csökkentése érdekében zajlik. Angliában 2009-ben ugyanis a halálos balesetek 18%-át okozták ittas vezetők. Ezekben a balesetekben összesen 380 ember vesztette életét. A kampányban megdöbbentő tényekkel, baleseti adatokkal és a lehetséges következményekkel szólítják meg a célcsoportokat. A kampány aloldalán (http://think.direct.gov.uk/drink-driving.html) a száraz és megdöbbentő tények ismertetése mellett megtalálhatók a vonatkozó jogszabályok, valamint a kampány kisfilmjei, hanganyagai és nyomtatott anyagai. A szakértők számára elérhetőek a kutatási jelentések, beszámolók, és a kampány megvalósításához kapcsolódó kommunikációs stratégia egyaránt.

A „Think!” figyelemfelkeltő kampánysorozata további területeket is érint, ezek:

  • Kábítószer hatása alatti autóvezetés,
  • Felhívás a fáradtan való vezetés veszélyeire,
  • Lovak gépjárművektől való félelmére való figyelmeztetés,
  • Mobiltelefon használatának veszélyei vezetés közben,
  • Motorkerékpárosok közlekedésbiztonsága,
  • Biztonsági öv használata,
  • Útviszonyoknak megfelelő sebességmegválasztás fontossága,
  • Valamint figyelemfelkeltő „mesefilmek”, melyek veszélyes szituációkat mutatnak be.

A „Think!” honlapjáról elérhető 2 aloldal, melyek közül egyik a 7 év alatti fiatalok közlekedésre nevelésével, a másik a felső tagozatosok és középiskolások közlekedésbiztonsági szemléletformálásával foglalkozik. A 7 év alatti fiataloknak szóló aloldal célcsoportjai a gyermekek, a szülők és a pedagógusok. A tanárok munkáját a gyermekek korcsoportonkénti bontásában letölthető mintatantervek, poszterek és egyéb foglalkoztató anyagok segítik. A gyermekeknek szóló aloldalon kifestők és online játékok várják az érdeklődőket. A szülőknek szóló oldalak pedig a következő tematika alapján épülnek fel:

  • Miért fontos a közlekedésbiztonság?
  • A közlekedésben való részvétel, a járművek észlelése.
  • Látni és látszani.
  • Hogyan tanítsd meg gyermekedet biztonságosan átkelni az úton?
  • A biztonságos átkelés alapszabályai.
  • Kerékpáros közlekedésbiztonság.

A felső tagozatosoknak és középiskolásoknak szóló honlapon a fiatalok már valószínűleg önállóan fognak böngészni, ezért őket közvetlenül megszólítva mindennapi közlekedésükkel kapcsolatos tudnivalók állnak rendelkezésre.

A „Think!”-nek van egy saját webshopja, melyben a különböző kampányokhoz kapcsolódó nyomtatott anyagokat lehet megrendelni, így például posztereket, füzeteket, brosúrákat, útmutatókat. A rendelés regisztrációhoz kötött, és mindenből maximum 1db-ot lehet rendelni.

A „Think!” a közlekedésbiztonsági szakértők számára tematizálva és csoportosítva tartalmaz hasznos információkat. Ilyenek például a „Think!” kampányaihoz kapcsolódó kommunikációs stratégiák és módszertani leírások, a célcsoportok megszólításának eszközrendszere, és a „Think!” márkanévhez kapcsolódó anyagok és felhasználási útmutatók.

Összességében elmondható, hogy az angolok egy tudatosan megtervezett közlekedésbiztonsági stratégiához illeszkedő cselekvési programmal kiválóan használták ki a hagyományos és a fejlett (online alapú) kommunikációs eszközökben és módszerekben rejlő lehetőségeket. Így lehetővé tették, hogy a fiatalok közlekedésre nevelése minden korcsoportban az adott életkori sajátosságoknak megfelelően, a szülők és a pedagógusok bevonásával a lehető leghatékonyabban valósuljon meg. A „Think!” egy remek példa arra, hogy egy egységes mederbe terelt, országos szinten megvalósított közlekedésre nevelési program mennyire hatékonyan szolgálhatja a biztonságos és környezettudatos közlekedést.

 

További információ:

http://think.direct.gov.uk/index.html

 

 

Emberi tényező