Bár számos szakmai fórum kiemelt témája a tehergépjárművek közlekedésbiztonsága, a hazai közlekedésbiztonsági munkában kissé elhanyagoltnak érződik a velük kapcsolatos problémakör, sokkal inkább előtérbe kerülnek környezeti, környezetterhelési vonatkozásban, holott közlekedésbiztonsági kockázatuk is kiemelkedő.
A teherautók nagy tömege következtében a baleset lényegesen súlyosabb következményekkel jár a másik fél, mint a teherautóban ülők számára. A teherautón kívül tartózkodó, balesetben érintett személy négyszer nagyobb valószínűséggel válik egy teherautóval kapcsolatos baleset halálos áldozatává, mint a teherautóban ülő fél.
Az elszállítandó áruk tömege, az áruszállítási teljesítmény 2006-ról 2007-re 11%-al növekedett, azóta pedig stagnál, még ha a jelenlegi gazdasági helyzet vissza is fogta ezt a folyamatot. Az elszállított áruk tömege sokkal kisebb mértékben növekedett a 2001-2006 időszakot tekintve, mint az áruszállítási teljesítmény (rendre 20% és 120%), ami a szállítási távolságok hosszabbodását jelenti.
Táblázat: Tehergépjárművek szállítási teljesítménye árutonna-kilométer (millió) alapján 2006-2009 között
Ábra: Tehergépjárművek szállítási teljesítménye
A járművek számának emelkedése, a forgalom-többlet már önmagában is növeli a közúti közlekedési balesetek előfordulásának kockázatát, hiszen a forgalom és a balesetszám növekedése között összefüggés van. Az alábbi ábrán a tehergépjárművek által okozott balesetek száma található 2006 és 2009 között.
Ábra: Tehergépjárművek által okozott balesetek 2006-2009
A tehergépjárművek közlekedésbiztonsága szempontjából ajánlott lenne a láthatósági kampányok felfrissítése, amely nemcsak, és nem elsősorban a nehézgépjárművek vezetőire nézve fontos, hanem a többi közlekedőben is tudatosítandó, hangsúlyozva a tehergépkocsikkal kapcsolatos aspektusokat (pl. pótkocsik gyér kivilágítása, a jármű vezetője egyes szituációkban csak korlátozottan észlelheti a gyalogost vagy a kerékpárost, valamint a nagyméretű járművek esetén olykor nehéz megkülönböztetni- főképp korlátozott látási viszonyok között-, hogy lassan halad, vagy áll.).
A járművezetők képzése folyamatos kell, hogy legyen, ezen belül sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a magatartási és pszichológiai felkészítésre és készségeik fejlesztésre. Egyes vezetéstechnikai készségek fejlesztésénél külön kell választani az eltérő tulajdonságú járműtípusokat (pl. busz, tehergépkocsi), valamint a szerelvényeket összeállításuk alapján (nyerges szerelvény, pótkocsis tehergépjármű).