A baleseti gócpontokat a következő mutatószámok alapján lehet behatárolni: baleset/év, illetve baleset/km. Ahhoz, hogy ezeket a mutatószámokat naprakészen meghatározhassuk, a rendőrség, a KSH és az útkezelők együttműködésére van szükség.
A KSH az ORFK-tól kapott információk alapján negyedévente készít gyorsjelentést a közúti balesetek alakulásáról, illetve kiadványt jelentet meg évente, melyben részletes tájékoztatást nyújt.
A KSH által készített statisztikai adatlap tartalmazza a baleset és körülményeinek leírását (baleset ideje, helyszíne, környezeti viszonyok) valamint az érintett személyekre vonatkozó információkat (gépjárművezető állapota, résztvevők adatai, információ a halottakról és sérültekről).
Az utak, útszakaszok biztonsági besorolásához és nyilvántartásához háromféle adatbázis szolgáltat adatokat, melyek azonban nem minden esetben biztosítanak teljes körű információt:
-
Baleseti adatbázisok (Robotzsaru, KSH, OKA, WinBal)
-
Úthálózati adatbázisok (OKA, ArcMagyarország)
-
Forgalmi adatbázisok
Az EU célként tűzte ki, hogy felére csökkenti a halálos kimenetelű közúti balesetek számát 2010-ig. Ezt három fő terület javításával kívánták elérni: biztonságosabb vezetők, biztonságosabb járművekben, biztonságosabb utakon.
A célok elérésének mérésére egységes rendszer szükséges. Az EU ennek érdekében létrehozott egy független, állandó és egységes mérési módszert biztosító rendszert EuroRAP néven. A rendszer alkalmas az európai utak biztonságosságának nyomonkövetésére és nyilvántartására, hogy megfelelő időben és megfelelő helyen lehessen meghozni a szükséges intézkedéseket. A rendszer bevezetése hazánkban is megkönnyíti a szakemberek munkáját, így bevezetése egyértelműen kívánatos.
Az EuroRAP rendszer hazai megvalósítása 3 szakaszban történik:
-
A hazai úthálózat jellemző szakaszait tartalmazó veszélyességi térkép elkészítése,
-
Közlekedésbiztonsági tevékenységek és intézkedések hatékonyságvizsgálata,
-
Az úthálózat környezeti, forgalmi és műszaki jellemzőin alapuló veszélyességi osztályozása.
Az ArcMap szoftver adja az értékelés térinformatikai alapját. Ebben a szoftverben a meglévő topológiai adatokhoz további attribútumok is hozzárendelhetők, ezzel lehetővé téve a veszélyességi térképhez szükséges adatok egy programon belüli kezelését és nyilvántartását.
Vizsgált részhálózat az ArcMap programban
A fenti ábrán látható részhálózatokat kb. 20 km-es szakaszokra érdemes bontani.
Szükség van egy összefüggő térinformatikai térképre, hogy a veszélyesség megállapításához szükséges statisztikai információk (elsősorban a forgalom és a baleseti mutatók) hozzárendelhetők legyenek az egyes szakaszokhoz.
Hasonlóképp történik a szakaszokhoz a forgalmi adatok hozzárendelése. Így a térinformatikai adatbázis már tartalmaz topológiai információkat, valamint baleseti és forgalmi adatokat.
Amint minden szakaszhoz megvannak a fenti információk, a szakaszok összevonásának véglegesítésével meghatározható a veszélyességi fokozat, mely azután térképen ábrázolható.
Veszélyességi térkép a kiértékelés után
Az EuroRAP módszertanának bevezetésével lehetővé válik egy olyan egységes térinformatikai rendszer létrehozása, melyben a különböző, már meglévő adatbázisok adatainak felhasználásával készülhetnek informatív, pontos, visszakereshető kimutatások az utak biztonságosságát illetően. Az egységes adatbázis további előnye, hogy csökkenhet a meglévő adatbázisok közötti inkompatibilitásból eredő hibák száma.
Az egységes térinformatikai rendszer és az EuroRAP által biztosított statisztikai és vizsgálati módszertan segítségével könnyen felállítható a szükséges intézkedések prioritási sorrendje, és hatékony támogatást nyújthat az illetékeseknek a közútfenttartási és fejlesztéssel kapcsolatos döntésekhez.
Forrás:
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft (2010): Baleseti góckutatás, baleseti adatbázis megbízhatóságának továbbfejlesztése. Az EuroRAP program hazai megvalósításának előkészítése