Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Közúti ellenőrzések és összehangolt ellenőrzési akciók

A Fehér Könyv közlekedésbiztonsággal kapcsolatban megfogalmazott céljaihoz hozzárendelte a közúti közlekedés ellenőrzésével kapcsolatos célokat is:

- harmonizálni szükséges a közúti ellenőrzések módszerét, az alkalmazott technikai eszközöket, továbbá az egyes limiteket, határértékeket (pl. ittas járművezetés küszöbértékei, megengedett legnagyobb sebesség stb.)
- harmonizálni szükséges a bírságolási rendszert (ne történhessen meg az Unión belül, hogy  pl. az egyik országban a sebesség jelentős túllépéséért elveszik a helyszínen a jogosítványt, máshol pedig csak pénzbüntetést kap a vezető).

 

A harmonizáció elősegítheti a leghatékonyabb ellenőrzési módszerek, a legkorszerűbb technikai eszközök és a „legjobb gyakorlatok” (best practice) átvételét és alkalmazását.
Az egyes tagállamok eltérő „nemzeti” jogszabályi háttere ugyanakkor késleltetheti, ill. akadályozhatja a harmonizációs törekvések általános megvalósítását.
A közúti ellenőrzéseket minden uniós országban alapvetően a rendőrség, illetve a közlekedési hatóság végzi. Az egyes országokban a hangsúlyok a két szervezet feladatai között eltolódhatnak, de a közlekedés rendjének ellenőrzése a rendőrség feladata, a járművek műszaki állapotának, illetve az engedélyhez kötött közlekedési tevékenység ellenőrzése a közlekedési hatóság feladata.
 
Az ellenőrzések végrehajtásának jellemzői alapján két fő kategóriát különböztethetünk meg, a statikus, illetve dinamikus (helyszínhez kötött, illetve nem helyszínhez kötött) ellenőrzést.
A statikus ellenőrzések egyaránt jellemzőek a rendőrség és a közlekedési hatóság tevékenységére, a dinamikus ellenőrzések végrehajtása viszont alapvetően a rendőrség feladatát képezi.
A közlekedés biztonságát közvetlenül a mozgás közben elkövetett hibák, illetve szabálysértő cselekedetek veszélyeztetik. Az utóbbiakra azonnal reagálni, a magatartást szankcionálni, csak dinamikus ellenőrzésekkel lehet. Ha a rendőrség jelenlegi intézkedési struktúráját vizsgáljuk, az intézkedések zöme nem a mozgás közben elkövetett szabálysértések szankcionálására irányul. Ennek megváltoztatásához természetesen a feltételrendszer drasztikus megújítása (járművek, ellenőrző technika, stb.) szükséges, valamint le kell küzdeni az ellenőrzést végzők könnyebb ellenállás felé mozdulásának törekvéseit.
 
A közlekedésbiztonsági kutatások szerint Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzete elsősorban a balesetek súlyossági mutatói miatt kedvezőtlen. Túl sokan halnak meg közúti közlekedési baleset következtében, alacsony a sérültek túlélési valószínűsége. A közlekedésbiztonsági kutatások rámutatnak, hogy a balesetek súlyossága a leghatékonyabb módon a sebességek mérséklésével csökkenthető. Jó hazai példa volt erre a lakott területen belüli sebességhatár 60 km/h-ról 50 km/h-ra csökkentése 1993-ban, melynek következtében rövidtávon 32%-kal, hosszabb távon 13 %-kal kevesebben vesztették életüket lakott területen belül közúti közlekedési baleset következtében. Ugyanakkor a lakott területen kívüli sebességhatárok 10 km/h-val történt 2001. évi emelése évente 200 áldozatot követel azóta is.
A megengedett sebesség betartásának ellenőrzése a világ minden országában az egyik legnagyobb számban végrehajtott ellenőrzési módszer, mely vélhetően csökkenti a relatív gyorshajtásból származó balesetek számát.
Az ellenőrzések mobil eszközei mellett – ha kevés számban is, de - már megtalálhatjuk a fixen telepített sebességellenőrző eszközöket, melyek a rendőrségnek emberi „erőt”, energiát spórolnak meg, mely más - személyes jelenlétet igénylő – ellenőrzésekre átcsoportosítható.
Az infrastruktúrát tekintve jelentős hiányosságokat tapasztalhatunk, ha az ellenőrzés (statikus) végrehajtási területeit vizsgáljuk hazánkban. A biztonságos ellenőrzések végrehajtásához nem rendelkezünk jelentős számban olyan parkolókkal, pihenő területekkel az utak mentén, melyek például a közlekedési hatóság ellenőrzéseihez szükséges (pl. ADR , AETR, tengelysúly ellenőrzés, stb).
Szabályozás és ellenőrzés