Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
A csomópontokban bekövetkező balesetek kockázatának csökkentése

Az INTERSAFE-2 projekt bemutatása

Országtól illetve régiótól függően a közlekedési balesetek 30-60 százaléka (országtól és régiótól függően) az ismert balesetsűrűsödési helyeken, közúti közlekedési csomópontokban történik. Ez főleg annak köszönhető, hogy ezekben a csomópontokban a legösszetettebb konfliktushelyzetek alakulhatnak ki, miközben a különböző típusú járművek útjai szintben keresztezik egymást. A közlekedésbiztonság fejlesztése szempontjából tehát a szintbeni csomópontok, mint balesetsűrűsödési helyek vizsgálata és fejlesztése kiemelten fontos feladat.

Az INTERSAFE-2 projekt az Európai Unió támogatásával jött létre. A program célja, hogy kifejlesszen egy közúti csomópontokban hatékonyan alkalmazható biztonsági rendszert (CISS – Cooperative Intersection Safety System, Együttműködő Közúti Csomóponti Biztonsági Rendszer), amely szerepet játszhat a sérülések és a halálos kimenetelű balesetek számának szignifikáns csökkentésében. A rendszer kifejlesztése mellett fontos feladat a rendszer hatékonyságának és alkalmazhatóságának vizsgálata.

A kutatócsoport célja, hogy számottevő mértékben járuljon hozzá az Európai Unió közlekedésbiztonsági célkitűzéseihez. Ennek megfelelően az elérendő cél, hogy kifejlesztett rendszer segítségével a csomópontokban bekövetkező balesetek 80%-a bizonyítottan megelőzhető legyen, ami Európai Uniós szinten a balesetben megsérült személyek számának  40%-os, továbbá a halálos balesetek 20%-os mértékű csökkenését eredményezheti. A kitűzött célok kétségtelenül igen nagyratörőek, de a szakértők bíznak a rendszer sikerességében.

A projektben 6 országból összesen 11 partner vett részt (egyetemek, kutatóintézetek autóipari vállalatok). A teszt területeken történő vizsgálatokhoz 2 nagy német autógyár, a Volkswagen és a BMW biztosítja a járműveket. A tehergépjárművel történő vizsgálatokhoz pedig a svéd Volvo kamionjait használják.

A gépjárművek a szériatartozékokon túl egyéb speciális berendezésekkel is fel vannak szerelve, hogy a szimuláció kiértékelése minél pontosabb és részletesebb legyen. A tesztjárművek található eszközök segítségével a jármű vezetője 360°-os látómezővel rendelkezik, továbbá a járművön elhelyezett érzékelők, lézerdetektorok, radarok biztosítják a folyamatos információcserét a környező infrastruktúra és a gépkocsik között. Ezzel a felszereltséggel minden közeledő vagy a kereszteződésbe behajtó jármű érzékelhető.

 

A Volkswagen tesztjárműben alkalmazott technikát alkalmaztak a BMW személygépkocsinál is, kiegészítve egy kamerával, ami nagy segítség volt a feldolgozott adatok valós idejű megjelenítésében.

A teszteket német és svéd tesztterületeken végezték el. Fontos, hogy a szimulációk valós környezetben történjenek, minél kevesebb mesterséges körülmény közbeiktatásával. Az egyik helyszínt a németországi Wolfsburg városa biztosította. A vizsgált csomópontnak 4 belvárosi kereszteződése volt, jelzőlámpás forgalomirányítással ellátva. A csomópont több sávos, kanyarodó sávokkal, illetve bizonyos sávokban a stop vonal előtti indukciós érzékelőkkel. A vizsgált kereszteződésekben tehát számos valós közlekedési szituáció előállítása lehetséges, amely a vizsgálat szempontjából igen kedvező. A csomópont közlekedésirányító rendszerének adatait a projekt szakemberei teljeskörűen felhasználhatták, ez alapján pontos leírást tudtak készíteni a forgalom lefolyásáról.

Az INTERSAFE-2 2011. május 17-18-án tartja záró eseményét Wolfsburgban, ahol a vizsgált csomópontokban a tesztjárművek segítségével élőben mutatják be a 3 éven keresztül zajló projekt elért kutatási eredményeit. A rendezvényre minden érdeklődőt szeretettel várnak, akik a szakmai előadások mellett élőben ismerkedhetnek meg a szimulált közlekedési helyzetekkel, és az alkalmazott biztonsági berendezések működésével.

További információ: http://www.intersafe-2.eu/public/

 

Projektek, balesetmegelőzés