Az idő életet menthet – Az e-Call bemutatása
„Az idő életeket menthet.” Ahogyan ez a mottó is utal rá, a balesetek bekövetkezése esetén a mentők és tűzoltók értesítése, kiérkezésük gyorsasága, az orvosi ellátásig eltelt idő életeket menthet. Az e-Call kezdeményezés a fejlett technikai és információs eszközök alkalmazásával gyorsítja meg a mentési folyamatokat, ezáltal esélyt adva a balesetet szenvedett közlekedőknek a túlélésre, illetve a várakozásból adódó súlyos sérülések elkerülésére.
Az új évezred első évtizedének uniós közlekedésbiztonsági célkitűzéseit az ún. „Fehér Könyv” fogalmazta meg, melyet az Európai Közösség Bizottsága 2001-ben tett közzé. A Fehér Könyv egyik legfőbb célkitűzése az volt, hogy a 2001-es bázisévhez képest 2010 végére 50%-kal csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. A Bizottság a 2011-2020 közötti időszakra szóló 4. Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Programban - az előző időszaki akcióprogram felülvizsgálatát követően - legfőbb célkitűzésként újabb 50%-os csökkentést jelölt meg a halálos áldozatok számában, a 2010. évi bázisévhez képest. Hazánkban a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2011-2013 több olyan átfogó célt határoz meg, mely a program küldetéseként megfogalmazott eredmény elérését, a közúti közlekedés biztonságosabbá tételét szolgálja. A stratégiai célhoz tartozó átfogó célok az alábbiak: 1. A személyi tényező fejlesztése, az emberi hibára visszavezethető közúti balesetek és halálos áldozatok számának csökkentése; 2. Infrastrukturális beavatkozások az úthálózat magasabb biztonsági szintjének eléréshez; 3. A biztonságos közlekedést, a hatékony közúti ellenőrzést, valamint a szabályszegések szankcionálását biztosító szabályozási háttér megteremtése; 4. Fokozottabb, hatékonyabb, biztonságosabb és gazdaságosabb közúti ellenőrzések végrehajtása 5. Korszerű baleset-megelőzési tevékenység végzése, a döntéstámogató és döntés-előkészítő szakmai háttértevékenységek, valamint a kutatás-fejlesztés javítása. A program célkitűzését alapvetően a hatályos közlekedéspolitika adja, ami azt jelenti, hogy a program indulásától a 3. év végéig megközelítően 10-15%-kal kell csökkenteni a közúti közlekedési balesetben elhunytak számát.Mind az EU-s, mind a magyar közlekedéspolitikában előkelő helyet kapott az ITS rendszerek fejlesztése, illetve a sürgősségi és utángondozási szolgáltatások fejlesztése. Ami a közúti balesetek sérültjeit illeti, a Bizottság ki fog dolgozni egy, a közúti sérültekkel és az elsősegély-nyújtással kapcsolatos átfogó európai stratégiát, amely egyebek között kitér a súlyos és könnyű sérülésre vonatkozó közös fogalom-meghatározásra is. Közös európai célokat állapítana meg, ösztönözné a segélyhívó szolgáltatásokkal kapcsolatos bevált tagállami gyakorlatok cseréjét, a sérülésekre vonatkozó európai adatok gyűjtését és elemzését, emellett megvizsgálná, milyen előnyökkel járna, ha adatrögzítőket, „fekete dobozokat” építenének be - elsősorban - a közszolgáltatást végző gépjárművekbe. . A sürgősségi ellátások fejlesztésére kiváló eszköz az e-Call rendszer, mely jelentős kezdeti beruházást (információs infrastruktúra, megfelelő járműpark) igényel, de hosszú távon jelentős pozitív hatással bírhat. Baleset esetén egy e-Call berendezéssel felszerelt autó automatikusan értesíti a legközelebbi sürgősségi központot (mentőállomás, kórház, egészségközpont, orvosi ügyelet, stb.). Amennyiben a sérülés súlyossága miatt a vezető nem képes a beszédre, egy információs adatcsomagot küld a rendszer a fogadó félnek, mely tartalmazza a sérült jármű pontos helyét. Így a mentők diszpécserközpontja röviddel az esemény után tudni fogja, hogy baleset történt, és azt is, hogy pontosan hol. Az e-Call rendszer jelentősen meggyorsítja a mentők reagálási idejét. A tapasztalatok azt mutatják, hogy lakatlan területeken 50%-kal, lakott területeken 60%-kal, csökkenthető a reagálási idő, melynek segítségével a statisztikák alapján már önmagában 2500 emberélet menthető meg évente Európai Uniós szinten. A rendszer alkalmazásával a sérülések súlyossága is 15%-kal csökkenthető a gyorsabb ellátásnak köszönhetően. Az e-Call használható közvetlenül a kocsiból is egy gombnyomással. Balesetek szemtanújaként azonnal információt lehet közölni a központtal, amely egyúttal a pontos helyet is automatikusan be tudja azonosítani. Az e-Call baleset esetén automatikusan tárcsázza a 112-es segélyhívó számot, az érzékelő szenzoroktól (pl.: légzsák szenzorok) érkező jelek alapján. Ezt követően műholdas helyzet-meghatározással és mobiltelefon cellainformációi alapján mérik be a baleseti helyszínt. Az e-Call riasztja a legközelebbi mentőállomást, és további adatokat is szolgáltat, melyek a mentés szempontjából lehetnek lényegesek (pl. az utazás iránya, jármű típusa). Mikor az e-Call riasztást vették a mentők diszpécserközpontjában, a baleset helyszíne megjelenik a képernyőn. Egy kiképzett operátor – további információk beszerzése céljából – megkísérli felvenni a kapcsolatot a járműben tartózkodókkal, és ha nem kap választ, azonnal kiküldi a mentőszolgálatot. A baleset helyszínére vonatkozó pontos adatoknak köszönhetően a mentőegységek (mentő, rendőrség, tűzoltóság) sokkal gyorsabban érnek a helyszínre. A gyorsabb információáramlásnak köszönhetően megspórolt idő életeket menthet!
További információ:
Projektek, balesetmegelőzés
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|