Infrastruktúra SzabályozásEllenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
A védtelen úthasználók nem kapnak elég figyelmet a balesetben életüket vesztők csökkentésére irányuló törekvésekben

2011. május 10. Brüsszel – 2001 óta összesen 169 000 gyalogos, kerékpáros, segédmotor-kerékpáros és motorkerékpáros vesztette életét Európa útjain, ebből 15 300 haláleset 2009-ben következett be. Ezeket az adatokat a Road Safety Performance Index (PIN, azaz Közlekedésbiztonsági Teljesítmény Index) legfrissebb beszámolójában publikálták. Ezek szerint a 2001-es bázis évhez képest a közúti balesetekben elhunyt kerékpárosok és gyalogosok száma 34%-kal, míg a kétkerekű járművet használóké csak 18%-al csökkent. Ugyanennyi idő alatt a gépjármű-vezetőként elhunytak száma 39%-kal csökkent. Továbbá sajnálatos megállapítás, hogy míg a közúti balesetek minden tagállamban igen jelentős mértékben csökkentek, a balesetben elhunyt motorkerékpárosok és segédmotor-kerékpárosok száma 13 országban emelkedett.

„Ezek az adatok erőteljes aggodalomra adnak okot. Az Európai Bizottság múlt évben a motorkerékpárosok és segédmotor-kerékpárosok kérdését helyezte közlekedésbiztonsági politikája középpontjába. Bár a gyalogosok és kerékpárosok szintén sebezhetőek a közlekedésben, mégis kevesebb kockázatot viselnek a motorosoknál. 2010 decemberében a közlekedési miniszterek elhatározták, hogy kifejezetten e célcsoport számára kialakítanak egy speciális közlekedésbiztonsági stratégiát. Jelenlegi feladatunk a közlekedésbiztonsági beszámoló következtetései alapján tett javaslatok gyakorlatba való átültetésének előkészítése, valamint az, hogy ráébresszük a politikai döntéshozókat, hogy szükség van a legvédtelenebb úthasználók halálozási arányának közlekedésbiztonsági eszközökkel való csökkentésére.„ – nyilatkozta Antonio Avenoso az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) elnöke, a legfrissebb PIN beszámoló bemutatása során.

„Az ETSC kemény intézkedéseket szorgalmaz a gyalogosok, kerékpárosok és motorkerékpárosok halálozásának csökkentése érdekében. A következő évtizedre vonatkozó közlekedéspolitikai stratégia célul tűzte ki a közúti balesetekben elhunytak számának felére csökkentését, amelyben döntő szerepe van ennek a célcsoportnak.” – tette hozzá Avenoso. Mivel a személygépkocsival történő utazások közel 50%-a 5 kilométernél rövidebb, ezért a kormányok ösztönözni próbálják az embereket, hogy közlekedjenek gyalog vagy kerékpárral, de az úthasználók addig nem fogják ezeket a közlekedési módokat választani, amíg nem teszik őket megfelelően biztonságossá.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a közlekedésbiztonság javítása érdekében tett intézkedések váltak be, amelyek egyaránt megfizethetőek és hatékonyak, azaz sok védtelen úthasználó életét mentik meg. 2001 óta a gyalogosok körében a legnagyobb javulást Portugália, Svédország, Belgium és Norvégia érte el a balesetek halálos áldozatainak csökkenésében, a kerékpárosok esetén Finnország, Litvánia, Szlovákia és Lettország volt a legkiemelkedőbb. A motorkerékpárosok és segédmotor-kerékpárosok baleseti halálozásának csökkentésében pedig Portugália, Lettország, Belgium és Írország produkálta a legjobb eredményeket.

Az ETSC tisztában van azzal, hogy a PIN beszámolójának kimutatásai még inkább alátámasztják a „Cselekvés Évtizede a Közlekedésbiztonságért 2011-20205” program szükségességét. Sok védtelen úthasználó veszti életét világszerte, és ez az Európai Unióban sincs másképp.

„Ha az Európai Unió élen járó kíván lenni a Cselekvés Évtizede programban, akkor az új Fehér Könyv fő célkitűzéseihez igazodva - amely a minél nagyobb biztonság, egészség és fenntarthatóság elérésére irányul - , kötelező a védtelen úthasználók közlekedésbiztonságával foglalkozni.” – tette hozzá végezetül Mr. Aveoso.

Az ETSC egy brüsszeli központú non-profit szervezet, amelynek fő célkitűzése Európa közútjain a közlekedési balesetekben elhunytak és súlyosan sérültek számának csökkentése. Az ETSC kutatja és segíti a hatásos biztonsági intézkedések bevezetését. Európa szerte 45 nemzeti és nemzetközi közlekedésbiztonsági szervezetet foglal magába.

Az ETSC a Közlekedésbiztonsági Teljesítmény Index (PIN) kezdeményezését 2006 júniusában indította el abból a célból, hogy összehasonlítsa az országok közlekedésbiztonsági teljesítményét. Jelenleg a 27 Európai Uniós tagállam, valamint Izrael, Norvégia és Svájc a tagjai. A PIN projekt összes anyaga, köztük a legfrissebb jelentés is elérhető a projekt honlapján (www.etsc.eu/PIN-publications.php).

 

A cikk forrása:

http://etsc.eu/documents/PR_ETSC_Flash19.pdf

További információ:

http://www.etsc.eu/documents/ETSC_PINFlash19_unprotected_road_users.pdf

www.etsc.eu/PIN

 

Védtelen közlekedők