A Nemzetközi Útügyi Szövetség (IRF) és a közlekedésbiztonság
Az International Road Federation (IRF) egy független, non-profit szervezet, melynek célja, hogy ösztönözze és támogassa a biztonságosabb utak és úthálózatok fejlesztését és fenntartását. Számos közútfejlesztéssel kapcsolatos tevékenysége mellett az IRF nagy hangsúlyt fektet a közúti közlekedés biztonságának növelésére. „Közlekedésbiztonság a balesetmentességért” volt a szlogenje 2007-ben az Egyesült Nemzetek Közúti Közlekedésbiztonsági Szakmai Hetének. Ez a jelmondat remekül leírja a közutak biztonságának problémáját. Ezen irányelvek mentén az IRF a közlekedésbiztonság tudásanyagának és a „best practice” gyakorlatok széleskörű terjesztésében részt vevő felelős szakmai szervezetként nagymértékben hozzájárul a fejlesztések előkészítéséhez és megvalósításához. Minden egyes évben világszerte több mint egymillió ember veszíti életét a közutakon, és több mint 10 millió közlekedő sérül meg valamilyen mértékben. Az előrejelzések alapján 2020-ra a közlekedési baleset lesz a harmadik legfontosabb egészségügyi probléma. Mindezek mellett az is kimutatható, hogy a közúti közlekedési balesetek az adott ország nemzetgazdasági költségeinek (GNP-re vetített) 1-3%-át teszik ki. Ezek a költségek egyrészt társadalmilag elfogadhatatlanok, másrészt gazdasági szempontból megfizethetetlenek. A közúti közlekedési balesetek visszaszorítása hosszú távú intézkedéseket követel meg. Ugyanis csak hosszú távon is hatékony fejlesztésekkel és intézkedésekkel lehet megvalósítani a biztonságos közúti közlekedés rendszerét, mely a felhasználók (közlekedők) számára kedvező közlekedési szolgáltatások igénybevételét teszi lehetővé, és egyúttal maximális védelmet nyújt az emberi hibával, mint kockázati tényezővel szemben. A biztonságos közlekedési rendszer kétféle módon közelíthető meg. Szükség van egyrészt a közlekedők pozitív jellegű támogatására (közlekedési információk átadása, közlekedésbiztonsági szemléletformálás, tudatos közlekedésre nevelés és gyakorlati képzések fejlesztése), és negatív jellegű intézkedések alkalmazására (büntetések, szankcionálás). A passzív megoldások önmagukban soha nem lesznek elég hatékonyak. Proaktív közúti közlekedésbiztonsági megoldásokra szükség van, melyek megbocsátóan reagálnak az emberi hibára. Emellett nagyon nagy szükség van a közutak fenntartásának hangsúlyosabbá tételére. Ezen felül a közút biztonságát növelő eszközök telepítése és fejlesztése szintén számottevően csökkenti a balesetek számát és a bekövetkező balesetek súlyosságát. Mindezek hozzájárulnak a társadalomra rótt szociális és gazdasági terhek csökkentéséhez. A célok megvalósításához szem előtt kell tartani a nemzetközi és az európai közlekedésbiztonsági irányelvekhez való illeszkedést. Ehhez a következő kulcsfontosságú szempontok figyelembe vételére kell törekedni: elkötelezettség, célfinanszírozás, fenntarthatóság, támogató intézkedések, nemzetközi szabványosítás, partneri együttműködések és a „know-how” terjesztése. Tagjaival és támogatóival közösen az IRF rendszeresen szervez szakmai rendezvényeket és kerekasztal beszélgetéseket. Ezeken az eseményeken lehetőség nyílik arra, hogy azok a fejlett technológiai megoldások és menedzsment gyakorlatok, melyek a nemzeti közút beruházások közül a legtöbb gazdasági és társadalmi hasznot eredményezik, bekerüljenek a szakmai köztudatba. Az IRF fontos szerepet játszik a közlekedéspolitika és közlekedésfejlesztés területén világszerte. Az IRF széleskörű és átfogó ismeretekkel és mélyreható tapasztalatokkal rendelkezik a közúti stratégia és politika tervezésével és végrehajtásával kapcsolatban, melynek átadása jelentős segítség a kormányok és pénzügyi szervezetek számára. Tagjai számára az IRF egy olyan szakmai hálózatot képez, ami egyben kapcsolat a külső intézményekhez, ügynökségekhez – mint az ENSZ vagy EU –, és egyúttal belépőként szolgálhat a nemzeti kormányhivatalokhoz és döntéshozókhoz. A nemzeti közlekedési infrastruktúrával foglalkozó társaságok, cégek és intézmények, valamint a szakemberek közössége számára az IRF biztosítja a szakmai támogatást és az információt. Az IRF a Nemzetközi Közút Oktatási Alapítványon keresztül akadémiai képzést biztosít végzett mérnököknek és más közlekedési szakembereknek az egész világon. Ezzel aktívan támogatja a közúti közlekedésbiztonság fejlesztésére hivatott következő generációt. A világ hat kontinensén mintegy 80 országában jelen lévő IRF hisz benne, hogy a közúti közlekedés területén pozitív változásokat lehet elérni a legjobb gyakorlati ismeretek (best practice) és szakértő tanácsok segítségével.
További információ: http://www.irfnet.org/activities.php?id=31&title=Road%20Safety
International Road Federation (2003): Safe Mobility – An IRF Discussion Paper (16 oldal) http://www.irfnet.org/files-upload/pdf-files/Safe%20Mobility.pdf
Néhány már megvalósult példa:
1. ábra Biztonság a téli utakon: jegesedésgátló berendezés a szalagkorlátba építve (Quixote Transportation Systems, Inc., USA.
2. ábra A tükröződő napfény miatt olvashatatlan információs tábla.
3. ábra Tökéletesen olvasható LED alapú információs tábla a kialakítása megakadályozza a fény tükröződését. Közlekedésbiztonsági szervezetek
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|