Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
A TISPOL Lifesaver projektjének zárókonferenciája Budapesten

2011. április 6-7. között Budapesten rendezték meg a TISPOL (European Traffic Police Network) Lifesaver projekt zárókonferenciáját. A konferencián részt vettek a TISPOL szervezet vezetői, valamint a Belügyminisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az ORFK és a közlekedési szakma neves szakemberei. Az előadók összefoglalták az elmúlt évek szakmai összefogásának tapasztalatait, és felvázolták a közlekedésbiztonság fejlesztésének lehetséges irányait.

A TISPOL nemzetközi szervezetet európai országok közlekedési rendőrei azzal a céllal alapították, hogy a rendőri tevékenységük (ellenőrzések, szankcionálás, stb.) nemzetközi összefogásával, valamint szakmai tapasztalatcserével járuljanak hozzá a közúti közlekedésbiztonság fejlődéséhez.

A Lifesaver a TISPOL 3 éves nemzetközi programja, mely 2008-2011 között. A projekt kedvező hatást gyakorolt a Lifesaver konzorcium 6 tagországának (Magyarország, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovénia és Spanyolország), és közvetve az összes TISPOL tagországnak a közlekedésbiztonságára.

A Lifesaver a hatóságok közúti ellenőrzési eszközök országhatárokon átnyúló alkalmazásának segítségével, tevékenységét integrált megközelítésben végezve járult hozzá az Európai Unió közlekedésbiztonsági stratégiájában foglalt célkitűzések megvalósításához. A projekt a rendőrségi tevékenység mindhárom szintjének fejlesztésével (stratégiai, taktikai és operatív) foglalkozott.

A Lifesaver program különlegessége, hogy nemcsak TISPOL tagokat, hanem a közlekedésbiztonság fejlesztésében érdekelt rendőrségen kívüli tagokat (minisztériumi tisztségviselők, közúti közlekedésbiztonsági tanácsok tagjai, stb.) is bevont a szakmai munkába.

A Lifesaver egyik legfontosabb jellemzője (egyben előnye) nemzetközi „best practice” szakmai tapasztalatok megosztásának lehetősége. A konzorcium tagjai számos nemzetközi szemináriumon és konferenciákon vitatták meg a tagországokat és a rendőrség tevékenységét érintő aktuális közlekedésbiztonsági témákat.

A Budapesten megrendezett zárókonferencia egy 3 éves program befejezését jelenti, egyben összegzése is a 3 éves nemzetközi munkának. A konzorcium tagjainak véleménye alapján a projektben résztvevő minden tagország rendőrsége nagyon sokat profitált az együttműködésből.

A Belügyminisztérium képviseletében dr. Felkai László államtitkár tartott megnyitó előadást. A minisztérium álláspontja alapján hazánk 2011. első félévében, a soros EU elnökség miatt szerencsés helyzetben van, hiszen saját feladatkörein belül lehetősége van prioritások felállítására. A közlekedésbiztonság pedig nagyon fontos prioritás az Európai Unióban, melynek javítása nemzetközi összefogással elősegíthető, de a célok eléréséhez minden tagországnak a saját eszközeit is fel kell használnia.

Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára beszédében elmondta, hogy szeretnék az érettségi részévé tenni a jogosítvány megszerzését. A gépjárművezető-képzés fejlesztésében kimagaslóan fontos az e-learning bevezetése, melynek alkalmazásával a gépjárművezető képzés nagyon hatékonnyá, élményszerűvé tehető.

Óberling József r. ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője Roar Larsen, a TISPOL elnökének előadásához csatlakozva kiemelte, hogy Európai Uniós szinten a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma (35.000 fő/év) valóban szégyen, melynek megváltoztatásában a tagországok rendőrségeinek nagyon komolyan ki kell vennie a szerepét.

A főosztályvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy hazánkban a kerékpárosok több balesetet okoznak Magyarországon, mint a tehergépkocsi vezetők és az autóbuszvezetők összesen. Éppen ezért 2011-ben a rendőrség kimagasló figyelmet fordít a kerékpárosok ellenőrzésére. Az ORFK – Magyarországon egyedülálló módon az egyik legnagyobb kerékpárosokat magába tömörítő szervezettel, a Magyar Kerékpáros Klubbal együttműködve 2011 áprilisában átfogó ellenőrzési akciót hirdet a kerékpáros közlekedésbiztonság fejlesztése érdekében.

A konferencia második napján a TISPOL képviseletében Adam Briggs tartott előadást a közlekedésbiztonság fejlesztésében érdekelt szakemberek nemzetközi együttműködésének szükségességéről. A TISPOL főtitkára, Ian Hamill pedig az EU stratégiáit, és TISPOL közúti közlekedésben résztvevők biztonsága érdekében tett intézkedéseit foglalta össze. Előadásában több „best practice” tapasztalatot is megemlített a közúti ellenőrzések szigorításával, a biztonsági öv használatával és a közlekedés nevelés szerepével kapcsolatban.

Berta Tamás, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat tagozatvezetője bemutatta a kutatás és a kutatóintézet szerepét a közlekedésbiztonsági munkában. Megfogalmazta a közlekedésbiztonság célrendszerét, az abban foglalt célokat és prioritásokat, valamint az azok elérése érdekében vállalt feladatokat. Előadása végén kitért az intézmény szerepére és fejlődési irányaira.

A záró előadásban Kibédi-Varga Lajos, a Module Close To nemzetközi közlekedésbiztonsági program projektmenedzsere ismertette a közönséggel a hazánkban is nagy sikerű projekt céljait, elért eredményeit és magyarországi alkalmazhatóságát.

 

További információ:

https://www.tispol.org/lifesaver/lifesaver

 

Kiss Csaba, Óberling József, Schváb Zoltán, dr. Felkai Zoltán
a TISPOL Lifesaver zárókonferencián

Szabályozás és ellenőrzés