Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Első a biztonság – Forgalomcsillapítás az iskolák körül Angliában

A Siemens cég a springdale-i általános iskolával, Poole Borough önkormányzattal, és a Dorset megyei tanáccsal karöltve a település általános iskolája mellett létrehozták az Egyesült Királyság első lakott területen belüli kísérleti átlagsebesség ellenőrző rendszerét. Egy nagyszabású sajtótájékoztató keretében a mutatták be a helyi közösségnek és a médiának a közlekedésbiztonság javítására innovatív technológiai eszközök alkalmazásával megvalósított „best practice”, legjobb gyakorlatot. A fejlesztés jelentős mértékben javítja Springdale közlekedésbiztonságát, ezáltal hozzájárul a település életminőségének javulásához.

A kezdeményezés bevezetését három független közlekedési felmérés elemzésével támasztották alá. A felmérések a 6 hónapos teszt fázis előtt, alatt és után készültek azért, hogy mérhető paraméterek alapján vizsgálható legyen a rendszer hatékonysága. A szakemberek reményei szerint a felmérés eredményei felkeltik a helyi hatóságok és társadalmi szervezetek érdeklődését, akik az útvonal áttervezésén és egyéb tradicionális módszereken kívül már régóta új módszereket keresnek a közlekedésbiztonság javítására.

Azért éppen a helyi iskola került kiválasztásra a pilot program végrehajtására, mert a helyi lakosok és szülők aggodalmukat fejezték ki, hogy az autók a megengedett 30 mérföld/órás sebességet gyakran túllépve haladnak el az iskola előtt, veszélyeztetve ezáltal gyermekeik testi épségét. Aggodalmukat a program megkezdése előtt több méréssel is igazolták. Több mint 190.000 alkalommal hajtottak végre sebességmérést, melyek elemzése során kiderült, hogy az autók átlagsebessége valóban magasabb volt az engedélyezettnél. Átlagosan óránként 85 jármű haladt 40 mérföld/órát meghaladó sebességgel azokban az időszakokban, amikor a gyerekek az iskolába mentek vagy onnan hazafelé indultak.

Három ún. „SafeZone” állomást helyeztek el a springdale-i főút út mentén, mindegyiken egy-egy kamerával. A kamerák mindkét irányban a nap 24 órájában figyelték a közúti forgalmat. A „SafeZone” rendszer – a Siemens által biztosított – mobilkommunikációs technológiát és eszközöket használ az adatok és képek továbbítására. A kezdeményezés 2010 szeptemberében indult. A program sikerére jellemző, hogy a bevezetés időszakát követő harmadik hónap végére az egy órára jutó szabályszegők száma (40 mérföld/óránál gyorsabban haladók) 16-ra csökkent.

A springdale-i általános iskola által végzett kikérdezéses felmérés alapján a szülők 94%-a teljesen egyetért azzal, hogy az átlagsebesség mérő kamerák jótékony hatással vannak a közlekedésbiztonságra. Az általános iskola tanulói figyelemfelkeltő táblákat terveztek, melyeket az iskola előtti útszakaszon helyeztek el. A megkérdezettek 95%-a egyetért azzal, hogy a gyermekeik bevonása a „SafeZone” projektbe szintén a közlekedésbiztonság javulását szolgálja.

A megkérdezettek 78%-a jegyezte meg, hogy az iskola előtt haladó járművek sebessége csökkent, és a járművezetők jobban odafigyeltek a biztonságos sebesség betartására.

Az alábbiakban összefoglaljuk a „SafeZone” rendszer előnyeit:

  1. Társadalmi hasznok:
  • 99%-os hatékonysággal biztosítja az előírt sebesség folyamatos betartását (átlagsebességet mér a zóna különböző pontjain!),
  • egyenletesebb forgalomáramlást, ezáltal kisebb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé,
  • magas szintű a társadalmi elfogadottsága (megfelelő kommunikációval alátámasztva),
  • hatékony alternatívája a fix sebesség ellenőrző rendszereknek.

 

  1. Technológiai hasznok:
  • bármilyen úttípuson alkalmazható,
  • többsávos, kétirányú ellenőrzés lehetséges egyetlen kamerával,
  • többféle felszerelési lehetőséget nyújt, a már létező közterületi infrastruktúrárán is elhelyezhető,
  • vezető ipari ANPR (Automatic Number Plate Recognition: automatikus rendszámtábla felismerő) rendszer alkalmazása,
  • csökkentett alapkonfigurációs távolság a 20 mérföld/órás szakaszokhoz,
  • végtelen számú kilépő és belépő pont alkalmazását teszi lehetővé a zónás sebességkorlátozás fenntartásához,

 

  1. Kihelyezési lehetőségek:
  • kis településeken (rövid távolság, iskolák környéke) is egyszerűen alkalmazható,
  • 20 mérföld/órás sebességkorlátozású zónák, és sűrűn lakott területek biztosítása,
  • fekvőrendőrök és egyéb korlátozó rendszerek teljes kiváltása,
  • autópályák és autóutak.

 

Forrás:

Traffic Technology International (2011. február-március): Safety first – Traffex Seminar Theater; p.068

http://viewer.zmags.com/publication/1e2fc26d#/1e2fc26d/70

 

További információ:

http://www.siemens.co.uk/traffic/pool/documents/brochure/safezone.pdf

http://www.siemens.co.uk/traffic/en/index/productssolutionsservices/enforcement/safezone.htm

 

Szakcikkek, tanulmányok