Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Mortel Scooter, a halálos robogózás

Az Association Prévention Routière (Közúti Baleset-megelőzési Szövetség, APR) és az Assureurs Prévention (Balesetmegelőző Biztosítótársaságok Szervezete) közösen együttműködve folytatták le 2008-ban a Mortel Scooter elnevezésű kampányt. 

A belgiumi székhelyű Európai Közlekedésbiztonsági Tanács számos kutatást folytat a védtelen közlekedők, köztük a segédmotor-kerékpárosok közlekedésbiztonságának növelése érdekében Az alábbi diagram segédmotor-kerékpáros balesetek halálos áldozatainak arányát mutatja 2007-2009 között az összes motorkerékpáros halálesetekhez viszonyítva. Jól látszik, hogy az egyes országokban mennyire eltérő értéket képvisel a segédmotor-kerékpáros és nagymotorral bekövetkező halálos balesetek száma. A segédmotor-kerékpárosok közlekedésbiztonságát tekintve a legjobban teljesítő országok közé tartozik Csehország, Egyesült Királyság és Luxemburg, ahol a halálos áldozatok aránya az összes motorkerékpáros balesetre vetítve 5% alatt alakul. A legrosszabbul teljesítő országok Észtország, Dánia és Románia, ahol a segédmotor-kerékpáros balesetek halálos áldozatainak száma az összes motorkerékpáros balesetre vetítve 45-55% közt alakul. Európai Uniós átlagszinten a segédmotor-kerékpáros balesetek halálos áldozatainak aránya az összes motorkerékpáros balesethez viszonyítva 21%.

A segédmotor-kerékpározás baleseti kockázatát tekintve Franciaország a rosszul teljesítő országok közt szerepel. Az összes kétkerekűvel elszenvedett halálos baleset áldozataihoz  viszonyítva még Magyarországnál is rosszabb, 26%-os arányt képvisel.

 

 

Az APR felismerve a segédmotor-kerékpárosok veszélyeztetettségét, megszervezte a Mortel Scooter elnevezésű segédmotor-kerékpáros figyelemfelkeltő és közlekedésbiztonsági szemléletformáló kampányt. A baleset-megelőzésre irányuló Mortel Scooter kampány kitart amellett, hogy a 14-17 év közötti korosztályt a képeken és videófilmeken bemutatott balesetek és következményeik rettenthetik el, nevelhetik a biztonságos közlekedésre. Ez az a korcsoport, amely a leginkább érintett a kétkerekű és 50 cm3 hengerűrtartalom alatti motorkerékpárokkal való közlekedésben.

A baleseti statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a 14-17 év közötti fiatalok halálozási okai között első helyen szerepel a robogóval történt baleset. Ezt támasztja alá az alábbi ábra is.

 

A kampány a vizuális kommunikációra épül. A weboldalon látható képekre kattintva egy-kis videó töltődik be, és nézhető meg. Ezen sokkoló videók szereplői olyan fiúk, lányok, barátok, rokonok, akik éltek már át robogós balesetet, vagy van olyan ismerősük, akik robogóval való közlekedés következtében sérült meg, épült fel. A videók körülbelül fél perc hosszúságúak, néhány mondatban írják le az eseményt, számolnak be az „élményről”, gyakran „akkor és most” képekkel illusztrálva a baleset következményeit. A videók célja, hogy ráébresszék a közlekedésben résztvevőket arra, milyen súlyos következményekkel járhat a figyelmetlenség, gyorshajtás, ittas vezetés, felvágás a barátok előtt stb.

A kampányhoz kapcsolódik a Scooter-station.com oldalon található leírás is. Arra kérik az oldal látogatóit, nézzék meg a Mortel Scooter hivatalos weboldalát is, majd a kampány hatékonyságával kapcsolatos észrevételeiket, gondolataikat egy fórum keretein belül az alábbi oldalon osszák meg: http://www.scooter-station.com/www-mortelscooter-com.html.

A kampány sikerét jól reprezentálja az a tény, hogy 2009-ben elnyerte a Top Com d’or díjat (kommunikációért járó franciaországi elismerés), így a kampányt meghosszabbították, folytatólagossá tették. A kampány célja valamint eszköze az elmúlt évek alatt egy cseppet sem változott. Újabb és újabb beszámolók kerültek fel a Mortel Scooter honlapjára. A kampány a valóság bemutatásával ébreszti rá a fiatalokat a közúti közlekedésben való egyes magatartások várható és váratlan következményeire.

Sokan túlságosan is elrettentőnek, sokkolónak találják a filmeket, de egy biztos: nem lehet nem megérteni a lényegét, felfogni a célját.

További információ:

www.mortelscooter.fr

 

Szakcikkek, tanulmányok